مقالات

آشنایی با ورق گالوانیزه رنگی: مزایا و کاربردهای آن

آشنایی با ورق گالوانیزه رنگی؛ مزایا و کاربردهای آن

ورق گالوانیزه رنگی چیست؟ موارد استفاده آن کدامند؟ در مقایسه با سایر مقاطع فولادی دارای چه مزایایی هستند؟ این پرسش‌ها و دیگر سؤالات مربوط به این مقاطع را در صنایع تولیدی به وفور شنیده اید. پیش نیاز پاسخ به این پرسش‌ها مستلزم داشتن سطحی از دانش در ارتباط با این محصول است.

ورق‌های گالوانیزه رنگی از انواع مقاطع فولادی با پوشش رنگ الکترواستاتیک هستند که در صنایع مختلفی از جمله تولید لوازم خانگی، صنعت ساختمان و حمل و نقل کاربرد گسترده ای دارند. این مقاطع حاصل فرایند تولید ورق‌های گالوانیزه با محدوده ضخامتی خاص هستند. زیبایی ظاهری و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی را می‌توان از مزایای مهم استفاده از آنها عنوان کرد. این ویژگی باعث شده است تا کاربری این مقاطع در مناطقی با رطوبت و بارندگی بسیار بالا توجیه بیشتری داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این نوع ورق‌های گالوانیزه از جمله ویژگی‌های ساختاری، نحوه تولید و موارد کاربرد آن تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه چیست؟
ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه از مقاطع فولادی تولید شده با استفاده از فرایند گالوانیزاسیون است. متریال اولیه جهت تولید این مقاطع، ورق‌های فولادی با ضخامت پایین هستند. وجه تمایز این گروه از محصولات فولادی، غوطه ور کردن آنها در حوضچه روی مذاب به منظور مقاوم کردن این مقاطع در برابر اکسید شدن است. به عبارتی دیگر، با ایجاد پوششی از فلز روی در سطح ورق، مقاومت آن را نسبت به زنگ زدگی و خوردگی افزایش می‌دهند. گالوانیزاسیون فولاد یا پوشش روی سطح ورق، با ایجاد لایه ای بین رطوبت هوا و فولاد مانع از زنگ زدگی آن می‌شود. همچنین، پوشش فلز روی به دلیل فعالیت الکترونگاتیویته بیشتر نسبت به آهن، از خورده شدن آن جلوگیری می‌کند.

ورق‌های گالوانیزه  با ضخامتی بین ۳-۰.۴ میلی متر و عرض ۱ متر و ۱.۲۵ متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این مقاطع به دلیل داشتن مزایایی چون دوام و عمر بالا، استحکام، قابلیت انعطاف، خمکاری و جوشکاری، هزینه نگهداری پایین و مقاومت در برابر عوامل محیطی و خوردگی در صنعت مصرف گسترده ای دارند. به عنوان مثال، در صنعت تولید خودرو، برق و الکترونیک، مصارف خانگی و ساختمان سازی بسیار پرکاربرد تعریف شده اند. قیمت این مقاطع فولادی با توجه به قیمت ورق آهن، چگونگی روش تولید و رعایت استانداردهای گالوانیزه کردن، ضخامت پوشش روی و در نهایت کیفیت محصول خروجی متفاوت تعریف می‌شود.

ورق گالوانیزه رنگی چیست؟

ورق گالوانیزه رنگی را می‌توان نوعی ورق گالوانیزه معرفی کرد که با لایه نازکی از رنگ به روش کوره ای یا الکترواستاتیک پوشش داده می‌شود. استفاده از این نوع تکنیک رنگ آمیزی باعث نفوذ رنگ در بافت ورق و عدم جدا شدن راحت آن به می‌شود. از مشخصات مهم این پوشش رنگی، ایجاد مقاومت در برابر شرایط اکسید شدن و خوردگی در ورق است. به همین دلیل در ساخت و نصب شیروانی ساختمان در مناطقی با ویژگی رطوبت نسبی و بارندگی بالا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق گالوانیزه رنگی چیست؟
ورق گالوانیزه رنگی چیست؟

ورق گالوانیزه رنگی با ضخامتی در محدوده ۱۸-۰.۷ میلی متر و ابعاد استانداردی معادل ۱۰۰*۱۲۵ سانتی متر تولید می‌شود. بیشترین ضخامت مصرفی این مقاطع در صنعت، ورق‌های رنگی ۰.۵ میل و ۳ میل هستند.  انواع مختلف این ورق در بازار با بیش از ۱۵ رنگ تولید و عرضه شده اند. ورق رنگی سینوسی، کرکره ای، شیروانی، شادولاین، هلالی و طرح سفال برخی از انواع متنوع این ورق در بازارهستند.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه رنگی

از برجسته ترین مزایای این ورق‌ها، مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. این ویژگی به واسطه پوششی از فلز روی در ورق‌های گالوانیزه ایجاد می‌شود. زیبایی ظاهری، سطح صاف و صیقلی، وزن سبک و مقاومت در برابر عوامل محیطی و زلزله را هم از دیگر نکات برتر این ورق‌های فلزی می‌توان عنوان کرد. قابلیت انعطاف پذیری و امکان شکل پذیری نیز از دیگر ویژگی‌های مثبتی است که کاربرد این مقاطع را به ویژه در صنعت تولید لوازم خانگی بسیار گسترده ساخته است.

از دیگر مزایای این مقاطع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب سریع و آسان
  • عدم تغییر رنگ در شرایط جوی مختلف
  • عمر مفید بالا

فرایند تولید ورق رنگی

اولین مرحله برای تولید ورق گالوانیزه رنگی، شست و شوی ورق‌ها به منظور چربی زدایی و حذف ناخالصی‌هاست. این مرحله با استفاده از مواد قلیایی و به روش شست و شوی گرم انجام می‌شود. در مرحله بعد، جهت ایجاد سطحی یکنواخت، صیقلی و صاف و نیز رنگ آمیزی بهتر، ورق برس کاری می‌شود. در ادامه شست و شوی ورق با آب گرم و خشک شدن آن با استفاده از جریان هوای گرم انجام می‌گردد. سپس، جهت چسبندگی بیشتر لایه پوشش رنگی و جلوگیری از پوسته پوسته شدن آن، ورق را کروماته می‌کنند. کروماته کردن در مقاومت ورق نسبت به خوردگی و زنگ زدگی هم تأثیرگذار است. در ادامه ورق را با رنگ پرایمر پوشش می‌دهند. این رنگ از جنس پلی استر یا اپکسی است و به عنوان آستر روی ورق قرار می‌گیرد. سطح بالایی ورق با پوششی از جنس PVDF، PU، آکریلیک، اپکسی و پلی استر رنگ آمیزی می‌شود. در نهایت، ورق جهت پخت از کوره عبور داده می‌شود. بعد از سرد شدن و انجام آزمایشات مربوط به کنترل کیفی ورق، بسته بندی و ارسال آن صورت می‌گیرد.

کاربرد ورق‌های رنگی

کاربرد ورق گالوانیزه رنگی در دیوار و سقف انبار  یا سوله
کاربرد ورق گالوانیزه رنگی در دیوار و سقف انبار  یا سوله

با توجه به تنوع ابعاد و ویژگی‌های مثبت ورق‌های گالوانیزه رنگی، کاربرد آنها بسیار گسترده تعریف می‌شود. صنایع ساختمان، ایجاد سقف کاذب، نمای داخل یا خارج و ساخت دیوار و سقف در مکان‌های مختلف مانند کارگاه و انبار و سوله از جمله کاربردهای متداول این مقاطع فولادی به شمار می‌آیند. ساخت لوازم خانگی مانند بدنه یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اجاق گاز و آبگرمکن و کابینت هم از دیگر کاربردهای گسترده ورق گالوانیزه رنگی محسوب می‌شود. سایر کاربردهای این مقاطع رنگی عبارتند از:

  • صنعت حمل و نقل مانند ساخت اتاقک خودرو و کانتینر
  • صنایع فلزی شامل تولید انواع پارتیشن و تجهیزات اداری

انواع ورق رنگی

ورق گالوانیزه رنگی در انواع رنگ و طرح مختلف تولید و به بازا عرضه می‌شوند. رنگ آمیزی این ورق‌ها به دو صورت تفکیکی و پیوسته به ترتیب روی شیت‌های برش خورده یا کلاف اجرا می‌شود. از تنوع رنگی این مقاطع فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قهوه ای سوخته
  • سیز
  • قرمز
  • سفید
  • صورتی
  • بنفش
  • کرمی
  • جگری
  • نارنجی

مهم ترین طرح‌های تولیدی این نوع ورق‌های گالوانیزه نیز عبارتند از:

  • ورق رنگی سفال
  • ورق رنگی شادولاین
  • ورق رنگی ذوزنقه
  • ورق رنگی سینوسی یا کرکره شیروانی

با توجه به اهمیت ورق رنگی گالوانیزه شیروانی در ادامه به معرفی بیشتر این مقطع می‌پردازیم.

ورق رنگی شیروانی

ورق رنگی شیروانی یا سینوسی یکی از رایج ترین طرح‌های ورق‌های گالوانیزه به شمار می‌آید. این مقطع به دلیل دارا بودن ساختاری مواج و مدور به این عنوان نامگذاری شده است. در ساخت و سازهای امروزی از جمله سقف و دیواره کارخانه‌ها، باغ‌ها، هتل‌ها و ویلاهای مدرن ورق رنگی شیروانی به طور گسترده ای کاربرد دارند. استحکام، انعطاف پذیری مناسب، وزن سبک و مقرون به صرفه بودن این ورق‌ها نقش مهمی در این دامنه کاربرد دارد.

ورق‌های گالوانیزه رنگی جهت مصرف در سقف شیروانی
ورق‌های گالوانیزه رنگی جهت مصرف در سقف شیروانی

ورق‌‌های رنگی شیروانی در برابر پوسیدگی، آسیب‌های فیزیکی، عوامل محیطی و جوی از جمله برف و بارندگی مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل از بهترین مصالح ساختمانی برای ایجاد سقف‌های شیبدار به شمار می‌آیند. به دلیل ساختار ظاهری موج دار این ورق‌ها و قرار گرفتن خوب آنها در کنار یکدیگر، مانع از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان می‌شوند. استفاده از طرح شیروانی ورق‌های رنگی باعث تخلیه بهتر و سریع تر آب حاصل از بارندگی یا برف نیز می‌شود. بعلاوه، این مقاطع رنگی نقش مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی، جلوگیری از نفوذ گرما و کاهش هدر رفت هزینه‌ها و منابع دارند.

تنها تفاوت موجود این ورق‌ها با انواع ورق‌های گالوانیزه رنگی به اختلاف قیمت این مقاطع مربوط می‌شود. به عبارت دیگر، انواع رنگی این ورق‌ها در مقایسه با نوع غیر رنگی آنها قیمت بالاتری دارند. وزن ورق شیروانی رنگی، ضخامت و ابعاد مورد استفاده آن با توجه به نوع کاربری و پروژه مورد نظر متفاوت خواهد بود.

خرید ورق رنگی

جهت خرید ورق گالوانیزه رنگی، سایز و ابعاد، کارخانه تولیدکننده، کیفیت و ظاهر و قیمت ورق رنگی از جمله عواملی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. در هنگام خرید این ورق‌ها جهت تشخیص اورجینال بودن محصول، ظاهر براق، شفاف و صیقلی ورق گزینه‌های کمک کننده ای خواهند بود. لیز بودن سطح ورق نیز از دیگر موارد تشخیص کیفیت محصول است.

کارخانه تولیدکننده،کیفیت و وزن ورق گالوانیزه رنگی فاکتورهای مهمی در خرید این مقاطع هستند
کارخانه تولیدکننده،کیفیت و وزن ورق گالوانیزه رنگی فاکتورهای مهمی در خرید این مقاطع هستند

برای خرید ورق‌های رنگی کارخانه‌های برتر تولیدکننده می‌توانند محصولی با کیفیت خوب به بازار عرضه کنند. بنابراین، خرید از بهترین برندهای این ورق نقش مؤثری در افزایش دوام و کارایی محصول خواهد داشت. در این ارتباط، باید با توجه به نوع مصرف برند ورق مورد نیاز تأمین شود. برخی از بهترین تولیدکنندگان داخلی ورق‌های رنگی عبارتند از:

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • شرکت فولاد امیر کبیر کاشان
  • صنایع گالوانیزه هفت الماس قزوین
  • نورد و لوله سمنان
  • مجتمع فولاد روی اندود کاوه
  • تاراز چهار محال و بختیاری

قیمت ورق رنگی نیز از دیگر فاکتورهایی است که به هنگام خرید باید مد نظر قرار گیرد. این قیمت به فاکتورهای متعددی مانند ضخامت، کیفیت سرد شدن و عایق کاری، ابعاد و طرح ورق، برند کارخانه تولیدکننده، فرایند تولید، نوع رنگ به کار رفته و نرخ ارز بستگی دارد. با توجه به اینکه قیمت ورق گالوانیزه رنگی در مقایسه با سایر مصالح ساخت و ساز پایین تر است، استفاده از آنها در بخش‌هایی مانند سقف و دیوار سوله یا انبار مقرون به صرفه تر خواهد بود. علاوه بر این، فاکتورهای دیگری چون وزن سبک، انعطاف پذیری و قابلیت شکل گیری نیز در انتخاب این مصالح در بخش‌های ذکر شده نقش مهمی دارند.

وزن ورق گالوانیزه رنگی نیز به هنگام خرید حائز اهمیت است. با توجه به تعدد کارخانه‌های تولیدکننده این محصول، وزن ورق در برندهای مختلف تولید شده متفاوت خواهد بود. از آنجا که وزن مقاطع فولادی یکی از پارامترهای مهم درتعیین قیمت محصول است، به همین دلیل توصیه می‌شود که خریداران پس از خرید از طریق محاسبه وزن ورق از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند.

محاسبه وزن گالوانیزه رنگی

دو روش کلی برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه  رنگی وجود دارد. یک روش استفاده از فرمول‌ تعریف شده زیر است:

{طول ورق (بر حسب متر) * عرض ورق ( بر حسب میلی متر) * ضخامت ورق (بر حسب میلی متر) * عدد چگالی آهن (۷.۸۶)} / ۱۰۰۰

دومین روش ، مراجعه به جدول وزن ورق‌های گالوانیزه است. با استفاده از این جدول می‌توان بر اساس ضخامت، طول و عرض ورق مورد نیاز، وزن آن را جستجو کرد. با توجه به یکنواختی ابعاد ورق‌های گالوانیزه موجود در بازار نسبت به سایر مقاطع فولادی، استفاده از جدول وزن روش آسان تری جهت محاسبه وزن ورق است. البته، استفاده از این روش درصورت تولید محصول با ابعادی مطابق با استانداردهای موجود در بازار معتبر تعریف می‌شود.

جمع بندی

ورق گالوانیزه رنگی به عنوان یکی از مقاطع فولادی پرمصرف در صنعت معرفی می‌شود. با توجه به ویژگی اقتصادی و  مقرون به صرفه تر بودن این ورق‌ها نسبت به سایر مصالح ساختمانی، در صنعت ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارند. با توجه به اهمیت کیفیت این محصول در صنایع مختلف، توجه به نکات ذکر شده به هنگام خرید این محصول ضروری است. در این صورت می‌توان محصولی اصل، باکیفیت و تضمین شده را خریداری کرد.

اگر شما هم برای انجام پروژه خود به این مقاطع نیاز دارید، با واحد فروش فروشگاه اینترنتی آهن باما در تماس باشید. برای اطلاع از قیمت ورق رنگی و اطلاعات تخصصی مورد نیاز تان می‌توانید از مشاوره رایگان پیش از خرید کارشنان ما بهره مند شوید. همکاران ما در این مجموعه در تمامی مراحل خرید شما را راهنمایی می‌کنند. شما عزیزان می‌توانید با توجه به نوع کاربری خود، کلیه مقاطع فولادی مورد نیاز خود را با قیمتی رقابتی و ضمانت کالا از این فروشگاه خریداری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *