مقالات

روش کورکس در تولید آهن و فولاد

corex method

یکی از روش‌های اختراع شده در دهه‌ی ۹۰ میلادی روش کورکس است که توسط شرکت فست آلوین اتریش ابداع شده و براساس استفاده از زغال‌سنگ‌های کک نشو طراحی شده است، ورودی در این روش همانند کوره‌ی بلند مشتمل برآگلومره، گندله، کلوخ‌های دانه بلند شده و ریزان سنگ آهن است که معمولا از این مواد در کنار یکدیگر و با نسبت‌های مساوی از گندله و کله‌های دانه بلند شده‌ی سنگ آهن به‌همراه درصد کمی نرم‌های برگشتی استفاده می‌شود.

فرآیند روش کورکس:

در فرایند کورکس کلیه‌ی عملیات در ۲ راکتور فرآوری مجزا صورت می‌پذیرد و و زغال‌سنگ مستقیما از کله‌ی گنبدی کوره‌ی ذوب گازی وارد مخزن مخروطی وارونه شکل می‌شود و به زغال‌سنگ مخصوص تبدیل می‌شود، اکسیژن با فشار بسیار زیادی در کوره‌ی ذوب گازی دمیده می‌شود و بنابراین با باز شدن ذغال گاز احیاکننده با کیفیت مناسب تولید می‌گردد.

این گاز احیاشده متشکل از ۹۵ درصد گاز مونوکسید کربن هیدروژن (co2) است که گاز بعد از خروج از کوره‌ی ذوب گازی ازطریق گاز برگشتی فرایند سرد را انجام می‌دهد تا به حرارت ۸۰۰ تا ۸۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد و این گاز به کوره‌ی احیا تزریق می‌شود تا در آنجا بار فلزی متشکل از کلوخه و یا گندله و یا سنتز به آهن اسفنجی تبدیل شود و سپس به‌وسیله‌ نوار نقاله حلزونی از کوره خارج شده و در کوره‌ی ذوب گازی قرار می‌گیرد تا در آنجا به مرحله‌ی ذوب برسد مراحل تخلیه‌ی ذوب درجه‌ی حرارت تخلیه و همچنین فرایندهای دیگر به آهن مذاب عین کوره‌ی بلند برسد. کیفیت آهن مذاب تولیدی از این روش مانند آهن خام است که از کوره‌ی بلند گرفته می‌شود.

Corex method process

تجهیزات اصلی یک واحد کورکس:

  1. سیستم حمل و جابه‌جایی مواد خام
  2. سیستم حمل ذغال مرطوب
  3. گاسیفایر ذوب‌کننده که شامل

۳-۱) سیکلون‌های گاز گرم

۳-۲) سیستم تقلید گاز

۳-۳) سیستم گاز فوقانی

۳-۴) سیستم انتقال گاز

۳-۵) سیستم گاز اضافی

۳-۶) سیستم خنک‌کننده‌ی گاز

۳-۷) ایستگاه کمپرسور گاز خنک‌کننده

۴. شافت اصلی کوره‌ی احیا و متعلقات مربوط

۵. تجهیزات تولید مذاب شامل برج و سیلوها

۶. سیستم جمع‌آوری گردوغبار

۷. سیستم نقل‌و‌انتقال مذاب تا ایستگاه کمرتو

۸. کنتور یا کوره‌ی قوس الکترونیکی

۹. واحد اکسیژن با ظرفیت‌های معادل ۶۰۰۰۰

۱۰. سیستم‌های اعلام و اطفا حریق ایمنی

در روش موردبحث، زغال‌سنگ غیرمتالوژیکی مستقیما درون یک محفظه به نام گازی کننده تزریق شده و در نتیجه احتراق به اکسیژن خالص دمیده و در این محفظه گازهای احیاکننده‌ی co2 و h2 با درجه‌ی احیای بسیار زیاد حاصل می‌شود.

در حال حاضر و در کشورهای مختلف سری‌های متفاوتی از مدل‌های c_1000 وc_2000 کورکس احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند که از جمله‌ی آنان می‌توان به واحد جیندال کشور هند، سالدانها در آفریقای جنوبی و پوسکو در کشور کره‌ی جنوبی اشاره کرد، نسل جدیدی از فرآیند رو تحت‌عنوان ۳۰ ۳۰۰۰ نیز در سال ۱۹۹۷ به جهان صنعت معرفی شد که تاکنون از آن در مقیاس صنعتی استفاده نشده است با ورودی کوره در این روش شامل انواع اکسیدهای آهن به شکل آگلومره گنده و ریزدانه است که مخلوطی از آن‌ها با نسبت‌ها ارائه شده است.

در تولید آهن اسفنجی روش‌های بسیار مناسبی در جهان وجود دارد که روش کورکس یکی از روشهای مرسوم بوده است که امروزه با به روز شدن تکنولوژی های روز دنیا این روش بسیار کاهش پیدا کرده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *