مقالات

نحوه محاسبه میلگرد به ازای هر متر مربع ساختمان

نحوه محاسبه میلگرد به ازای هر متر مربع ساختمان

به دنبال قاعده ای برای محاسبه میلگرد برای ساختمان خود به ازای هر متر مربع هستید؟ این مقاله راهنمای شماست تا در کنار آشنایی با نوع میلگرد مناسب بتوانید میزان آن را نیز تخمین بزنید.

محاسبه میلگرد به ازای هر متر مربع به فاکتورهای متعددی از جمله نوع میلگرد، میزان مقاومت و قیمت‌ روز میلگرد وابسته است و باید با دقتی بالا انجام شوند. بنابراین بایستی با اطلاع کامل از خواسته‌های کارفرما، شرایط محیط و بودجه یکی از انواع میلگرد را انتخاب کرده تا بتوان به درستی میزان میلگرد به ازای هر متر مربع را محاسبه کرد.

در ادامه، ابتدا با چندین میلگرد رایج بازار و سپس با روشی برای محاسبه‌ی ساده‌ی مقدار لازم آن برای ساخت و ساز آشنا خواهیم شد. پس تا انتهای این مقاله از مجله آهن باما همراهمان باشید.

فهرست

دلیل استفاده از میلگرد به همراه بتن در اسکلت ساختمان

میلگرد ساختمانی، به دلیل ویژگی‌هایی که دارد به همراه بتن در معماری استفاده می شود. در واقع بتن تحت فشار عملکرد خوبی دارد، اما در کشش بسیار ضعیف‌تر است. به همین دلیل با استفاده از میلگرد در کنار آرماتور بندی می توان هر دو ویژگی تحمل فشار و تحمل کشش اسکلت سازه را در کنار هم داشت.

علاوه بر این، میلگرد انبساط گرمایی مشابهی با بتن دارد. همکاری و سازگاری خوب میلگردها با بتن باعث شده تا همچنین در آثار هنری مرتبط با معماری اهمیت ویژه‌ای پیدا کنند.

در ادامه به معرفی انواع میلگرد می پردازیم.

انواع میلگرد و نحوه محاسبه مقدار میلگرد مصرفی ساختمان

ضرب المثل «خم شو، اما نشکن» معمولاً برای تشویق و روحیه بخشیدن در یک محیط ورزشی استفاده می‌شود. با این حال، این جمله شرح حالی  برای انواع میلگردهاست. در واقع میلگرد میزان تحمل تنش و وزن بتن را تقویت کند.

یک نوع میلگرد مشخص برای هر پروژه‌ای مناسب نیست. میلگردهای مختلفی وجود دارد که هر کدام بسته به دیدگاه معمار یا مهندس، هدف خاصی را دنبال می‌کنند. هرچند قیمت روز میلگرد تاثیر زیادی در هزینه‌ها دارد، اما عدم استفاده از میلگرد مناسب هزینه‌تراشی بیشتری خواهد کرد.

از مواد سازنده‌ی میلگرد تا لایه‌ی پوششی مقاوم در برابر خوردگی همه در مقاومت سازه شما اهمیت دارند. در ادامه با انواع میلگرد ساختمانی که کاربردهای متفاوتی ارائه داده و در شرایط متفاوت‌تری به کار می‌روند، آشنا خواهیم شد.

انواع میلگرد و کاربرد آن

1. میلگرد فولاد-کربنی

میلگرد فولاد-کربنی (میلگرد سیاه) از گزینه‌های رایج و دردسترس در بازار ایران به شمار می‌‌رود. ویژگی مقرون به صرفه و مطمئن بودن، تمام آنچه را که می خواهید به شما می‌دهد. به همین دلیل است که مدل فولاد-کربنی، رایج‌ترین نوع میلگرد ساختمانی مورد استفاده است. انطباق‌پذیری و قیمت میلگرد فولاد-کربنی، آن را به گزینه‌ای عالی برای استفاده‌های مختلف تبدیل می‌کند.

با این حال، این میلگرد ساده در برابر رطوبت مقاومت خوبی ندارد. این ویژگی موجب خوردگی آسان‌تر آن در مقایسه با سایر گزینه‌ها شده و در مناطقی که مکرراً در معرض آب و رطوبت زیاد هستند، خطرساز می‌شود.

۲. میلگرد بازالت

میلگرد بازالت که از سنگ آتش‌فشانی خنثی بازالت ساخته می‌شود، مزایای زیادی نسبت به میلگردهای استاندارد فولادی و دیگر انواع میلگرد دارد. میلگرد بازالت ۲ تا ۳ برابر قوی تر از نوع فولادی آن است و وزن محصولی با قطر مشابه حدود ¼ وزن آن است. علاوه بر این، میلگرد بازالت از نظر الکتریکی و حرارتی نارسانا بوده و در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم است. این ویژگی‌ها نه تنها در افزایش عمر و استحکام بنا، بلکه به شما در محاسبه‌ی مقدار و قیمت میلگرد و مدیریت هزینه‌ها آن کمک می‌کند.

۳. میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه با فرآیند آبکاری گرم یا سرد یا با استفاده از آبکاری الکتریکی، پوششی از روی را به میلگرد فولادی اضافه می کند. در واقع پوشش گالوانیزه از میلگرد در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند.

۴. میلگرد فابیرگلس

میلگرد فایبرگلاس، از رزین فایبرگلس پیچیده شده با رووینگ فایبرگلاس (یک سری در هم آمیخته از الیاف شیشه) برای تشکیل میله تقویتی ساخت‌و‌ساز استفاده می‌کند. مزیت اصلی میلگرد فایبرگلاس این است که هرگز در اثر مجاورت با نمک‌ها یا عناصر دیگر خورده نمی‌شود. علاوه بر این، میلگرد فایبرگلاس نسبت به فولاد دارای استحکام کششی بالاتری است، کاهش وزن قابل توجهی (۷۵٪ سبکتر از فولاد) را به همراه دارد که در حمل و نقل مواد و هزینه های حمل و نقل صرفه جویی می کند.

این محصول نسبتا جدید در مقایسه با میلگرد فولادی دارای خواص الکتریکی غیررسانا و عایق حرارتی است.

حال که با انواع میلگرد آشنا شدیم نوبت به نحوه محاسبه میلگرد به ازای هر متر مربع می شود.

قاعده سرانگشتی محاسبه محاسبه میلگرد به ازای هر متر مربع ساختمان

محاسبه میلگرد به ازای هر متر مربع ساختمان

اسکلت‌بندی‌های بتنی از رایج‌ترین گزینه‌های در دسترس برای ساخت بنیان ساختمان‌ها به شمار می‌روند. با توجه به وابستگی و تکیه‌ای که اسکلت‌های بتنی به میلگرد(Rebar)  دارند، محاسبه مقدار و قیمت میلگرد مصرفی ساختمان امری ضروری است.

محاسبه میلگرد به ازای هر متر مربع به صورت دقیق یا با خطای قابل‌چشم‌پوشی می‌تواند امری چالش‌برانگیز باشد. چنین محاسباتی می‌تواند برای افرادی که مهندس ساختمان نیستند و یا تجربه ساخت‌وساز ندارند، سخت و پیچیده باشند. ازین‌رو، معمولا برای دستیابی به نتیجه‌ای سریع و هرچند تقریبی، استفاده از قواعد سرانگشتی می‌تواند مفید باشد.

در این حساب سرانگشتی، با در نظر گرفتن مقدار ۸۰ کیلوگرم میلگرد ساختمانی به ازای هر متر مکعب دال‌ بتنی، مقدار مطلوب را بدست می‌آوریم. برای مثال، سقفی با مساحت ۱۰ مترمربع و ضخامت ۰.۲ متر، با مقادیر زیر تعریف خواهد شد:

۱۰ × ۱۰ × ۰.۲ = ۲۰ m³

از آنجایی که برای هر مترمکعب تقریبا ۸۰ کیلوگرم میلگرد لازم است، خواهیم داشت:

۸۰ × ۲۰ = ۱۶۰۰ kg

ساخت چنین سقفی به ۱.۶ تن از این محصول احتیاج خواهد داشت. هرچند این مقدار برای دال بتنی و فونداسیون تقریب خوبی است. اما هر مترمربع زیربنا حدودا نصف این مقدار میلگرد نیاز خواهد داشت.

شما با محاسبه مساحت کل با استفاده از طول و عرض می توانید فاصله بین میله‌های اصلی و میله‌های توزیع و همچنین طول میله‌های اصلی و طول میله توزیع و بسیاری اطلاعات دیگر را پیدا کنید.

جمع بندی

ساخت سازه‌ها در محیط‌هایی با مشخصه‌هایی متفاوت شما را مجاب به استفاده از تکنولوژی‌های مدرن‌تر خواهد کرد. به عنوان مثال در محیط‌های مرطوب باید برای مستحکم شدن بنا از میلگرد با جنس مناسب استفاده شود.

می‌توان از این قاعده‌ی سرانگشتی برای پی بردن به میزان و قیمت میلگرد ساختمانی برای بخش‌های دیگر بنا استفاده کرد. با این حال، این مقادیر تقریبی که با تجربه و به مرور زمان به دست آمده‌اند ممکن است با توجه به نوع طراحی سازه و کیفیت ساخت آن، انطباق خوبی با واقعیت نداشته باشند.

مشاوران ما در آهن باما آماده‌اند تا به شما در محاسبه میلگرد به ازای هر متر مربع و قیمت روز میلگرد مصرفی ساختمان و خرید هرچه‌ راحت‌تر آن کمک کنند. پس برای مشاوره رایگان با شماره های موجود در سایت آهن با ما تماس گرفته و یا به صورت آنلاین گفتگو کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *