مقالات

فرآیندHYL IV یا بدون ریفورمر (ZR)

فرآیند HYL IV

HYL IV، این فرآیند براساس بسته‌ی متحرک کوره‌ی احیایی بدون ریفورمر است که گندله و سنگ آهن کلوخه (دانه‌بندی شده) را تحت دمای خاص و فشار متوسط احیا می‌کند. در این فرآیند برای عمل شکستن گاز طبیعی و تولید گاز احیایی ریفورمر وجود ندارد و عمل شکستن گاز طبیعی در داخل کوره احیایی صورت می‌گیرد؛ در کوره از آهن اسفنجی نیز به‌عنوان کاتالیست استفاده می‌شود که در این روش آهن اسفنجی گرم، آهن اسفنجی سرد و برکت گرم قابل تولید است. این مقاله از آهن باما به‌طور کامل این فرآیند را تشریح داده است.

فرآیند HYL IV یا روش بدون ریفورمر:

در این روش اکسید آهن ورودی به کوره‌ HYL بدون ریفورمر می‌تواند گندله، کلوخه و یا مخلوطی از این دو باشد (از صفر تا صد درصد متناسب با نوع شارژ کوره). در روش HYL فرآیند به ۳ بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  1. سیستم احیا
  2. سیستم کنترل و آهن اسفنجی
  3. سیستم خنک‌کننده‌ی خارجی

این کوره احیایی تحت شرایط مشابهی مانند کوره‌ی احیای سایر روش‌ها HYL عمل می‌کند. کوره دارای یک قسمت استوانه‌ی فوقانی است که عملیات احیا و شکست گاز طبیعی در آن رخ می‌دهد. قسمت تحتانی به شکل مخروط است که دارای یک دریچه‌ جهت کنترل محصول خروجی از کوره است و گاز طبیعی که بنابه ضرورت گوگردزدایی می‌گردد با گاز بازیافتی فرآیند مخلوط شده و به تجهیز مرطوب کننده‌ تزریق می‌گردد و رطوبت گاز احیایی به‌منظور تنظیم سرعت رسوب کربنی بر روی آهن اسفنجی در ناحیه‌ی زیرین کوره کنترل می‌گردد.

گاز احیایی به داخل رکوپراتور و گاز بالایی به داخل یک گرم‌کن که دمای آن حدود ۹۰۰ درجه سانتی گراد است ارسال می‌گردد. در مسیر انتقال به کوره، مقداری اکسیژن به گاز احیایی تزریق می‌شود تا به واسطه‌ی احتراق جزئی که صورت می‌پذیرد دمای آن به بالاتر از ۱۰۲۰ درجه سانتی گراد برسد. این گاز پس از ورود از قسمت پایینی کوره‌ احیا جریانی روبه‌بالا و به‌سمت منطقه‌ی احیا خواهد داشت و جریان مواد ورودی نیز در جهت عکس حرکت خواهد کرد که در قسمت پایینی منطقه‌ احیا هنگام تماس گاز گرم با گندله یا کلوخه، واکنش‌های احیایی انجام می‌پذیرد. همچنین عملیات کربن دهی به آهن اسفنجی در مراحل پایینی احیا انجام خواهد شد که واکنش‌های صورت گرفته در کوره، در شکل زیر نشان داده شده است.

فرآیند HYL IV یا روش بدون ریفورمر

فرآیند HYL IV یا روش بدون ریفورمر

مزایای فرآیند HYL IV:

  • کارایی خوب تجهیزات (که در تکنولوژی کوره‌های HYL دو و سه استفاده نشده است)
  • انعطاف در نوع مواد اولیه
  • غیر حساس بودن به حضور گوگرد در گاز و یا سنگ آهن
  • نبود ریفورم _هزینه‌ های کمتر احداث
  • بازده بالای انرژی
  • هزینه‌های بهره‌برداری همه جانبه کمتر

در ادامه نیز با ما همراه باشید؛ توضیحات این مقاله در مقالات آتی تکمیل خواهد شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *