مقالات

معرفی انواع ورق سیاه و کاربرد های آن

معرفی انواع ورق سیاه و کاربرد های آن

حتما به اهمیت انواع ورق سیاه و ورق‌های آهنی در صنعت دقت کرده‌اید. در این مطلب به معرفی و بررسی ورق سیاه و کاربردهای هر نوع ورق در صنعت می‌پردازیم.

آهن یکی از پر مصرف‌ترین و محکم‌ترین فلزات در جهان است. اگر این فلز با سایر فلزات ترکیب شود کاربرد‌های زیادی در صنایع مختلف مانند خودروسازی، مخزن تانک و ساختمان‌سازی پیدا می‌کند. ورق سیاه نیز از ترکیب آهن با سایر فلزات بدست می‌آید.

تا انتها همراه ما باشید تا با انواع ورق سیاه، کاربرد‌های آن و مراحل ساخت ورق سیاه بیشتر آشنا شوید.

ورق سیاه چیست؟

ورق‌های فولادی به دو روش نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. محصول به دست آمده از نورد سرد به شکل ورق روغنی، ورق رنگی و گالوانیزه می‌باشد. محصول به دست آمده از نورد گرم به شکل شیت‌ها و رول‌های آجدار و ضد سایش تولید می‌شوند. برای تولید ورق سیاه، فولاد را در دمای بالاتر از تبلور فولاد یعنی ۹۳۰ درجه سانتیگراد قرار می‌دهند. ورق سیاه معمولا در قطر‌های بالاتر از ۱.۵ میلیمتری ساخته می‌شود.

قیمت انواع ورق سیاه با توجه به ضخامت آن تغییر می‌کند. در ورق سیاه که حاصل نورد گرم فولاد است ورقه‌ها به صورت صیقلی تولید شده که کیفیت کمتری نسبت به ورق سرد مانند ورق‌های روغنی دارد. از انواع ورق سیاه برای مکان‌هایی که ظاهر کار اهمیت زیادی ندارد، استفاده می‌شود.

چرا به این محصول ورق سیاه می‌گویند؟

چرا به این محصول ورق سیاه می‌گویند؟

فولاد در دمای بالا و در حین تولیدش مات می‌شود، به همین دلیل به ورق سیاه معروف شده است. حتما می‌خواهید در مورد روند تولید آن بیشتر بدانید؛ در ادامه با فرایند تولید این ورق بیشتر آشنا می‌شویم.

معرفی انواع ورق سیاه

ورق سیاه دارای دو نوع ST52 و ST37 است که به عنوان کالای اولیه در تولید قطعات صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. که این دو نوع با توجه به جنس مواد به کار رفته در آن و ظاهرش به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

ورق سیاه رول شده، ورق سیاه فابریک، ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی از انواع مختلف ورق سیاه می‌باشند. ورق سیاه با توجه جنس مواد به کار رفته در آن و ظاهرش به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

 

ورق سیاه رول شده

این ورق سیاه که کویل و یا کلاف نامیده می‌شود دارای ضخامتی بین ۵ تا ۱۵ میلی‌متر است. عرض آن معمولا ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ سانتی متر می‌باشد. طول این مدل از ورق سیاه بدون محدودیت بوده و با هر طولی ساخته می‌شود.

ورق سیاه فابریک

 

ورق سیاه فابریک

این ورق‌ها که شیت نامیده می‌شوند، ضخامت بیشتر از ۱۵ میلیمتر دارند. ابعاد این ورق‌ها متفاوت بوده اما در میان تمامی این سایزها ۱۰۰۰ در ۱۲۵۰، ۱۲۵۰ در ۲۵۰۰، ۱۰۰۰ در ۶۰۰۰  کاربرد بیشتری دارند.

ورق سیاه صنعتی و معمولی

این دو ورق سیاه با توجه به کاربرد و ترکیب فولادی که در آن به کاررفته با هم تفاوت دارند. برای این دو ورق دو درجه‌بندی (گریدبندی) ST52 برای ورق سیاه صنعتی و ST37 برای ورق سیاه معمولی در نظر گرفته شده است. در ادامه در مورد این واحد بیشتر توضیح می‌دهیم.

اصطلاح گرید بندی ورق سیاه چگونه خوانده می شود؟

ST مخفف کلمه انگلیسی strength به معنی استحکام است. عددی که بعد از آن می‌آید درجه سختی ورق را مشخص می‌کند. میزان سختی این ورق‌ها با میزان فولاد به کار رفته در آن‌ها مشخص می‌شود. ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی میزان کربن متفاوتی دارند. به‌طوری که مقدار کربن به کاررفته در ورق صنعتی بیشتر می‌باشد.

ورق سیاه چه کاربرد‌هایی دارد؟

ورق سیاه در صنعت بسیار کاربرد دارد. این ورق‌ها به عنوان محصول اولیه در ساخت سایر وسایل به کار می‌روند. در صنایع سبک معمولا از ورق سیاه ST37 و در صنایع سنگین از ورق ST54 بهره می‌برند؛ چراکه در صنایع سنگین نیاز به مقاومت بیشتری دارند.

در ادامه برخی از صنایع که در آن‌ها از ورق سیاه استفاده شده را معرفی می‌کنیم.

  • ساخت تجهیزات کشاورزی
  • در تمام صنایع فلزی سنگین
  • صنعت کشتی سازی در ساخت مخازن
  • در خودروسازی برای ساخت رینگ و چرخ‌های ماشین
  • در کارهای ساختمانی برای ساخت آبگرمکن و انواع پروفیل‌ها
  • در صنعت تانکر سازی
  • گارد ریل و تابلو‌های راهنمایی رانندگی

چه عواملی بر قیمت انواع ورق سیاه تاثیر می‌گذارد؟

چه عواملی بر قیمت انواع ورق سیاه تاثیر می‌گذارد؟

قیمت ورق ST37 و قیمت فروش ورق ST54 که به صورت نورد گرم تولید می‌شود با هم متفاوت هستند.  تفاوت قیمت ورق‌های سیاه را عواملی مانند جنس، ضخامت، وزن، نرخ ارز و میزان تورم مشخص می‌کنند.

مراحل ساخت ورق سیاه

  • تبدیل سنگ آهن به آهن اسفنجی: برای این منظور سنگ آهنی که دارای ناخالصی زیادی است را به گلوله‌های گندله تبدیل کرده و می‌پزند. در طی این فرآیند سنگ آهن با کربن واکنش داده و آهن خالص تولید می‌شود. آهن به دلیل آنکه اکسیژن از دست می دهد حالت اسفنجی به خود می گیرد و به آهن اسفنجی معروف شده است.
  • . تولید فولاد مذاب از آهن اسفنجی: آهن اسفنجی را درون کوره قوس الکتریکی قرار می‌دهند تا مذاب شود. برای آنکه گرید آهن را مشخص کنند ترکیبات شیمیایی که در این مرحله به آهن اضافه می کنند نقش تعیین کننده ای دارد. همچنین برای آنکه ترکیب یکدستی حاصل شود به آن گاز می‌زنند.
  • تولید تختال: فولاد مذاب را به ماشین ریخته گری هدایت می‌کنند. این ماشین دارای نوار مستطیل شکل است. نوار‌های آهن مستطیلی که از این ماشین بیرون می آید ضخامت ۲۰ سانتی متری دارند. نوار ها را با کمک آب خنک کرده و تختال به دست می‌آید.
  • نورد گرم: تختال را درون کوره با دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد می‌برند. در این حالت تختال‌ها انعطاف پذیر شده و برای نازک شدن از داخل غلتک‌ها عبور داده می‌شوند. محصول بدست آمده ورق سیاه است. ورق سیاه به دو صورت کلاف یا صفحات با سایز‌های مشخص در می‌آیند.

جمع‌بندی

انواع ورق سیاه

در این مقاله به بررسی انواع ورق سیاه و کاربرد‌های آن در صنعت پرداختیم. اگر می‌خواهید قیمت روز ورق سیاه را بدانید، ابتدا باید از نوع کاربرد آن مطلع باشید؛ برای کار‌های ظریف و زیبا، ورق سیاه را پیشنهاد نمی‌کنیم. زیرا ورق‌ها برای آنکه صاف و نازک شوند، تحت دمای زیاد قرار گرفته و کدر می شوند. این در حالی است که هیچ دقتی برای کیفیت و ضخامت آن نیز نمی‌شود. پس بهتر است از ورق‌های روغنی برای کار‌های ظریف استفاده نمایید.

اگر قصد خرید انواع ورق سیاه را دارید و می‌خواهید قیمت ورق قطعات فولادی را بدانید با شماره‌های موجود در سایت آهن با ما تماس گرفته تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *