مقالات

تاریخچه احیای مستقیم آهن اسفنجی به روش میدرکس

تاریخچه احیای مستقیم آهن اسفنجی به روش میدرکس

با توجه به نیاز بازار صنعت به آهن اسفنجی در سال‌های اخیر، روش‌‌های مختلفی برای تولید آن در بازار به ثبت رسید که یکی از روش‌های مرسوم در جوامع امروزی احیای مستقیم به روش میدرکس بوده است.

ایده اصلی این روش توسط دونالد بگز در شرکت میدلند_رز برای اولین بار کلید خورده است.

اولین کارخانه آزمایشی احیای مستقیم آهن اسفنجی به روش میدرکس  در سال ۱۹۶۷ در تولدو اوهایو ساخته شد و اولین کارخانه تجاری با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن در سال ۱۹۶۹ در پورتلند، اورگون افتتاح شد.

با پیشرفته شدن تکنولوژی و تقاضا در بازار، واحدهای جدیدی شروع به ساخته شدن کردند که یکی از واحدهای بسیار قوی که توانست برخی از این پروژه‌ها را برعهده گیرد، گروه فولاد کورف نام داشت.

آهن اسفنجی به روش میدرکس

در این میان شرکت کوبه استیل ژاپن امتیاز طراحی، ساخت و تامین قطعات تکنولوژی میدرکس را از آن خود کرد که خود گام بسیار بزرگی برای این کشور به شمار می‌رفت که این تکنولوژی توانست این کشور را در مدار کشورهای در حال توسعه قرار دهد.

در روش میدرکس بار به‌صورت سنگ آهن خردشده یا گندله سنگ آهن از بالای کوره به‌طرف پایین هدایت می‌شود و مدتی حدود ۶٫۵ ساعت در منطقه احیا به‌­وسیله گاز احیاکننده به آهن اسفنجی تبدیل می‌شود که در این میان گاز احیاکننده از بالای کلوخه‌شکن‌های فوقانی از طریق لوله کمربندی وارد کوره شده و در خلاف جهت نزول بار، جریان پیدا می‌کند.

از طرفی دمای احیا در کوره میدرکس به‌وسیله حرارت گاز احیاکننده تنظیم و دمای کوره به‌طور خودکار روی ۷۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم می‌شود اما در قسمتی که گندله‌های سرد وارد کوره می‌شوند، درجه حرارت به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، به‌طوری که دمای گاز خروجی از کوره حدود ۴۵۰ درجه سانتیگراد می‌شود.

روش میدرکس یکی از روش‌های مرسوم در دنیا برای تولید آهن اسفنجی است.

کشور روسیه برای اولین بار از تکنولوژی پوشش‌دهی گندله در واحد میدرکس امک استفاده کرده است و تولید مدول‌های میدرکس برای اولین بار در آسیندار کشور آرژانتین به اجرا درآمده است.

با توجه به افزایش تقاضا برای بالا بردن تولید و کاهش مصرف انرژی اولین مگامدول ۷۶/۱ میلیون تنی به‌عنوان بزرگترین مدول تولید آهن اسفنجی به روش میدرکس در کارخانه الحدید عربستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

همچنین با مروری بر گذشته بشریت می‌توان دریافت که زندگی و حیات آن رو به سمت صنعتی شدن در حال شتافتن است؛ ازاین‌رو کشورهای جهان سوم که دارای منابع بسیاری هستند رو به صنعتی شدن پیش‌‌روی می‌کنند. ایران نیز در سال ۱۳۹۱ اولین مگامدول با ظرفیت ۵/۱ میلیون تن را در فولاد مبارکه راه‌اندازی و به بهره‌برداری رساند.

روش میدرکس

بسیاری از مدول‌های میدرکسی در حال ساخت هستند که می‌توان آن را نوعی تکنولو‌ژی در صنعت فولاد نامید.

در حال حاضر کارخانه فولاد مبارکه اصفهان که خود نقش‌آفرینی بسیاری در  توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد دارد؛ به‌عنوان سازمانی جهانی سهم عمده‌ای از تولید فولاد کشور را تامین می‌کند و با وجود دسترسی به روش‌های جدید و تکنولوژی روز دنیا می‌تواند در حوزه تولید آهن اسفنجی که امروزه نیاز جهانی شناخته می‌ شود، حرفی برای گفتن داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *