مقالات

آشنایی با انواع ناودانی شیروانی و مشخصات آنها

انواع ناودانی شیروانی

آیا با انواع ناودانی شیروانی و کاربرد این پروفیل صنعتی آشنا هستید؟ درباره قیمت و مزایای استفاده از آن اطلاعاتی دارید؟ با خواندن این مقاله اطلاعات کاملی در مورد انواع آن کسب خواهید کرد.

پروفیل‌های شیروانی از جمله پرکاربردترین مشتقات فولاد هستند که در صنایع مختلف و به ویژه ساختمان سازی استفاده فراوانی دارند. انواع مختلف این مقاطع‌ در سایزها و ضخامت‌های متنوعی تولید می‌شوند. به لحاظ شکل، روش تولید و نوع کاربرد تفاوت‌های قابل توجهی بین انواع این پروفیل صنعتی پرکاربرد وجود دارد.

در این مقاله به معرفی ناودانی شیروانی، بررسی مزایا و انواع آن می‌پردازیم. در ادامه نیز انواع مختلف این پروفیل را به لحاظ وزن، شکل، جنس و روش تولید مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ناودانی شیروانی چیست؟

پروفیل‌های ناودانی از پرفروش ترین‌محصولاتی هستند که در کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی تولید می‌شوند. ناودانی‌ها، مقاطعی پرکاربرد از نوع فولاد کربنی به شکل U و ساخته شده از نورد بیلت هستند. سطح مقطع این مقاطع از دو بال عمودی و یک جان به صورت افقی تشکیل شده است.

ناودانی شیروانی یکی از انواع پروفیل‌های ساختمانی‌ و محصولی جهت هدایت آب برف و باران از پشت بام به زمین حیاط است. استفاده از این محصول به ویژه در مناطق پر بارش کشور اهمیت زیادی دارد. در مواردی که سقف ساختمان به صورت شیبدار ساخته نمی‌شود، به کار بردن این پروفیل صنعتی در طراحی این بخش از ساختمان به منظور جلوگیری از تجمع آب بسیار مؤثر است. انواع ناودانی شیروانی با توجه به ویژگی‌هایی چون جنس، وزن و ابعاد قیمت متفاوتی دارند.

تاریخچه تولید ناودانی‌ها

در جنگ جهانی دوم، ناودانی‌ها به عنوان یکی از مصالح ساختمانی مهم و کاربردی شناخته شدند. با افزایش قابل توجه کارخانه‌های تولید فولاد در جهان بعد از این جنگ، تولید مقاطع فولادی و از جمله ناودانی‌ها به سرعت رشد پیدا کرد. در این میان به دلیل کاهش قیمت آهن آلات در شرایط بعد از جنگ، استفاده از اسکلت‌ها و سازه‌های فلزی ساخته شده از انواع مقاطع فولادی رواج بیشتری یافت.

به دنبال توسعه استفاده از این سازه‌های فلزی و افزایش تقاضا برای مقاطع فولادی، تولید بیش از پیش محصولات فولادی چون ناودانی‌ها صورت گرفت. در عصر حاضر نیز انواع این پروفیل‌ها با کاربردهایی گسترده در صنعت توسط کارخانجات مختلف تولید می‌شوند.

مزایای استفاده از ناودانی‌های شیروانی

از مهم ترین مزایای استفاده از انواع ناودانی شیروانی، دوام و مقاومت آنها در برابر تنش‌های ساختمانی است. مقاومت بالای دهانه ناودانی و اشغال کمترین فضا توسط این محصول از دیگر مزایایی است که استفاده از آن را در قسمت پشت بام ساختمان مثبت ارزیابی می‌کند.

وزن سبک پروفیلهای شیروانی و دوام و استقامت آنها در برابر ضربات مختلف را از دیگر ویژگی‌های مفید این مقاطع می‌توان بر شمرد.

نصب فوق العاده آسان و تنوع موجود در بین اتصالات آنها، مقاومت بالا در برابر اکسید آهن و شرایط بد آب و هوایی را نیز باید به فهرست مزایای این مقاطع پرکاربرد اضافه کرد. با توجه به مقاوم بودن در برابر خوردگی و زنگ زدگی، این پروفیل‌ها دوام و کارایی بالایی دارند. به عبارت دیگر، با انتخاب جنس محکم و باکیفیت این مقاطع می‌توان طول عمر بالایی را در انواع آن انتظار داشت.

استانداردهای تولید ناودانی‌های شیروانی

جهت تولید انواع ناودانی‌ شیروانی پنج استاندارد مختلف به شکل زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • استاندارد NFA 45-255 در کشور فرانسه
  • استاندارد EN 10365 جهت تولید مقطع‌هایی با بال شیب دار یا UPN
  • استاندارد DIN 1026 در کشور آلمان
  • استاندارد DIN EN ISO 12944-3 جهت تولید پروفیل‌های مقاوم به زنگ زدگی
  • استاندارد EN 10025-1 /2  جهت تولید پروفیل‌هایی با بال موازی و سطح مقطع C شکل یا UPE

بررسی تفاوت ناودانی شیروانی با سایر پروفیل‌ها

مهم ترین تفاوت انواع ناودانی شیروانی با دیگر انواع این محصول، در نوع فولاد مورد استفاده جهت تهیه این مقاطع پرکاربرد است. در واقع به دلیل اهمیت این محصولات در هدایت آب بام‌ها و جلوگیری از نفوذ آن به دیواره‌ها، این نوع ناودانی‌ها باید از جنس فولاد ضد زنگ و ضد خوردگی ساخته و عرضه شوند.

اغلب در شرایط آب و هوایی با ریزش فراوان برف یا باران، پروفیل‌های ساخته شده از جنس UPVC به دلیل استحکام و دوام فوق العاده بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب آسان این محصولات باعث کاربرد بیشتر آنها در ساخت سقف شیروانی پروژه‌های ساختمانی می‌شود.

معرفی انواع ناودانی شیروانی

پروفیل‌های شیروانی در دو گروه شیروانی لندنی و شیروانی جعبه ای یا مستطیل به بازار عرضه می‌شوند.

· ناودانی شیروانی لندنی

بررسی تفاوت ناودانی شیروانی

این محصول یکی از انواع ناودانی شیروانی است که با عناوین آبرو گرد یا آبرو مخفی نیز شناخته می‌شود. این مقطع شیروانی در سقف‌های شیب دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قطعه آبرو این محصول، آب در یک سمت جمع می‌شود و از سوی دیگر آن به خارج هدایت می‌شود.

استفاده از ترکیب اکسید تیتانیوم در ساختار این نوع پروفیل، باعث جلوگیری از پوسیده شدن آن در شرایط جوی مختلف می‌شود. نصب راحت و سریع، رعایت استانداردهای جهانی تولید و مقاومت بالا در هر شرایط جوی از جمله مزایای کاربرد این محصول است. این نوع پروفیل‌های شیروانی در مواردی چون آلاچیق‌ها، سقف ساختمان‌های شیب دار و فلاشینگ‌های قوسی شکل کاربرد دارند.

· ناودانی شیروانی جعبه ای

ناودانی شیروانی لندنی

این محصول نیز یکی دیگر از انواع ناودانی شیروانی است. این پروفیل در مقایسه با نوع قبل با ویژگی احتمال بالاتر پوسیدگی شناخته می‌شود. ترکیبی از ساندویچ پنل و ورق گاوانیزه در ساختار آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در قیاس با انواع دیگر پروفیل‌های شیروانی، به دلیل قطر بیشتر و ایجاد جلوه ای زیباتر در سقف بام ساختمان‌ها کارایی متفاوت تری دارد.

به بیان دیگر، ویژگی‌های ذکر شده در این مقاطع باعث کاربرد مفید آنها در ساخت سوله‌ها و محیط‌های درمانی شده است. تولید این محصول با استفاده از دستگاه پرس و به شکل مستطیل است. جهت اجرای این نوع پروفیل شیروانی، قیف آبرو و لوله‌های ناودانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه نصب ناودانی شیروانی

نحوه نصب ناودانی شیروانی

نحوه نصب انواع ناودانی شیروانی

جهت نصب انواع ناودانی شیروانی لازم است تا با اندازه گیری طول سقف و طول قطعات، تعداد قطعات مورد نیاز جهت نصب را تعیین کنید.

برای تعیین شیب ناودانی، ۳۰ سانتی متر فاصله از لبه پشت بام را علامت‌گذاری کنید. این علامتگذاری را تا انتهای پروفیل در نزدیک سطح زمین انجام دهید. با استفاده از دریل و پیچ، اجزای مختلف قسمت انتهایی پروفیل مانند براکت‌ها وگوشه‌ها را نصب کنید.

در ادامه، قطعات براکت را با استفاده از اتصال دهنده به یکدیگر متصل کنید. به منظور درزگیری کامل، تمام طول پروفیل را چسب سیلیکون بزنید. در نهایت با اتصال قطعه زانو به انتهای پروفیل و پایه‌های صفحات براکتی به آن، کار نصب به اتمام می‌رسد.

بررسی تفاوت انواع ناودانی‌

انواع ناودانی به لحاظ ویژگی‌هایی چون وزن، جنس، شکل ظاهری و روش تولید متفاوت هستند. در ادامه به معرفی این انواع می‌پردازیم.

۱. انواع ناودانی از نظر جنس

انواع ناودانی‌ها از نظر جنس در چهار گروه کلی تقسیم بندی می‌شوند. هر کدام از این مقاطع به دلیل تفاوت در ویژگی ذکر شده کاربردهای متفاوتی دارند.

· ناودانی آلومینیوم

ناودانی آلومینیوم

ناودانی‌های آلومینیوم همانگونه که از اسم آنها نیز مشخص است، از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند. وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی، جوش پذیر بالا، استحکام و انعطاف پذیری مناسب از ویژگی‌های مهم این نوع مقاطع است. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، در ساخت انواع اسکلت‌های فلزی، ساخت شاسی تریلرها، چهارچوب در و پنجره و نمای ساختمان کاربرد فراوانی دارند.

این نوع پروفیل‌ها به سه حالت خام، رنگی و آبکاری شده و در ابعاد ۱۲ و ۶ متری به بازار عرضه می‌شوند. جهت تولید این محصولات روش نورد گرم و آلیاژهای آلومینیوم ۸۰۰۰-۱۰۰۰ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

· ناودانی استیل

ناودانی استیل

یکی از انواع ناودانی به لحاظ جنس، پروفیل استیل است.

ناودانی استیل از دیگر انواع پروفیل‌های ساختمانی پرکاربرد و ساخته شده از جنس استنلس استیل است. در میان انواع ناودانی‌ها، این نوع مقطع به دلیل آلیاژی بودن آن بیشترین طول عمر را دارا هستند. ویژگی اصلی این نوع پروفیل‌ خاصیت ضد زنگ بودن آن است. به همین دلیل در مناطقی با بارندگی، رطوبت و احتمال خورندگی بالا، این گروه از پروفیل‌ها بیشترین استفاده را دارند. از دیگر موارد کاربرد این نوع پروفیل می‌توان به استفاده از آن در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنعت غذایی اشاره کرد.

· ناودانی گالوانیزه

ناودانی گالوانیزه به روش غوطه وری در حوضچه مذاب تولید می‌شود. در این پروفیل‌ها پوششی از زینک روی فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌‌های مهم این نوع پروفیل می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی، رطوبت و اکسیژن اشاره کرد. پروفیل گالوانیزه در تجهیزات ساخت و ساز و دریایی، ماشین آلات و ترمیم بناهای معماری مورد استفاده فراوانی دارد.

·ناودانی شیروانی

ناودانی شیروانی

ناودانی شیروانی یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در قسمت بام است. این محصول در جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان و دیوارهای آن نقش مهمی دارد. به عبارت دیگر، این پروفیل‌ها با مشخص کردن مسیر عبور آب، آب‌های اضافی را از قسمت پشت بام ساختمان خارج می‌کنند.

دقت در انتخاب انواع ناودانی شیروانی و نحوه نصب آنها به منظور جلوگیری از تخریب ساختمان نقش مهمی دارد. انواع گالوانیزه شده پروفیل‌های شیروانی در شرایط متغیر محیطی مقاومت بالایی دارند. این ویژگی به دلیل پوشش فلز روی (زینک) بر سطح آنهاست.

۲. انواع ناودانی شیروانی از لحاظ شکل ظاهری

انواع ناودانی‌ آهنی به لحاظ شکل ظاهری در دو نوع مختلف تولید می‌شوند. این دو مقطع، پروفیل ساده و مشبک هستند که هر کدام به لحاظ ابعاد و وزن با یکدیگر فرق دارند.

انواع ناودانی شیروانی از لحاظ شکل ظاهری

· پروفیل ساده

پروفیل‌های ساده ناودانی با استفاده از ورق‌های معمولی یا گالوانیزه تولید می‌شوند. انتخاب هر کدام از این ورق‌ها بر اساس موارد کاربرد این پروفیل‌ها تعریف می‌شود. این پروفیل‌ها در ساخت پل‌های باربری، پایه و قاب تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی، اتاق کامیون‌ها و انواع چهارچوب‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

· پروفیل‌های مشبک

این پروفیل‌ها با استفاده از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند. مشخصه اصلی این نوع ناودانی‌ها ایجاد سوراخ‌هایی روی محصول و مشبک ساختن آنهاست. نوع مشبک این پروفیل‌ها با ویژگی وزن کمتر و کاربرد در استحکام سازه‌های فولادی به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به ساختار مشبک این گروه از پروفیل‌ها، در مواردی که نیاز به پیچ و مهره کردن باشد، بیشترین کاربرد را دارند. طراحی و تولید قفسه‌های مستحکم و مقاوم، ساخت سازه‌های فولادی با وزن کم و نصب سنگ‌ها به روش خشک از دیگر موارد کاربرد این محصولات است.

۳. انواع ناودانی شیروانی از لحاظ وزن

بر اساس وزن نیز ناودانی‌ها در دو گروه سبک و سنگین قرار می‌گیرند. تفاوت‌های عمده بین انواع ناودانی آهنی به لحاظ وزن را می‌توان به صورت زیر معرفی کرد:

  • الگوی اشتال
  • شکل ظاهری
  • استاندارد ساخت و ابعاد این دو محصول
  • کارخانه‌های تولید کننده آنها
  • قیمت انواع ناودانی سبک و سنگین
  • کابرد هر یک از محصول‌ها

انواع سبک این پروفیل‌ها وزن کمتری نسبت به نوع سنگین آن دارند. به همین دلیل قیمت آنها نیز به مراتب کمتر از قیمت پروفیل‌های سنگین است. به طور معمول ناودانی‌های سبک محصول دو کشور ایران و روسیه هستند. استاندارد تولید این نوع ناودانی‌ها، استاندارد روسی GOST 8240 است. محصول تولید شده تحت این استاندارد،  UPE نامگذاری می‌شود. این نوع پروفیل‌ها در ساخت پله، ترمیم بنا، اسکلت کامیون‌ها و تجهیزات ساختمانی استفاده می‌شوند.

ناودانی‌های سنگین یا UNP تحت دو استاندارد اروپایی DIN 1026 و EN 10279 و در ابعاد ۴۰۰-۴۰ میلی متر تولید می‌شوند. استاندارد ملی ISIRI 4477 نیز در ساخت و تولید این نوع پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. محصولات تولید شده در این استاندارد با ابعاد ۱۸۰-۸۰ میلی متر به بازار عرضه می‌شوند. بیشترین کاربرد این نوع محصولات در مصارفی چون ساخت تیرها، ستون‌ها، خرپا و ماشین آلات و تجهیزات صنعتی است.

۴. انواع نادوانی شیروانی از لحاظ روش تولید

به لحاظ تولید، ناودانی‌ها به دو روش پرسی و فابریک تهیه می‌شوند. روش پرسی و فابریک دو فرآیند مختلف تولید انواع این محصول و از جمله انواع ناودانی شیروانی است. در هر کدام از این روش‌ها مراحل خاصی جهت تولید پروفیل نهایی اجرا می‌شوند.

·  روش پرسی

روش پرسی در تولید ناودانی

استفاده از دستگاه رول فرمینگ در تولید انواع پروفیل‌های ناودانی

در این روش از تولید، ورق‌های فولاد با طول ۶ متر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اولین مرحله از این فرایند، ورق‌ها با ضخامت مناسب و در ابعاد مورد نظر برش زده می‌شوند. سپس، ورق‌ها در عملیات پرس و با استفاده از دستگاه رول فرمینگ به شکل خاص ناودان در می‌آیند. با توجه به نوع ورق استفاده شده در این روش، کاربری پروفیل‌های تولید شده متفاوت خواهد بود.

· روش فابریک

در این روش از شمش خام فلزات در پروسه تولید استفاده می‌شود. در صورت رعایت قوانین مرتبط با استاندارد شماره ۴۴۷۷-۱ در ساخت این نوع پروفیل‌ها، محصول تولید شده مورد تأیید اداره استاندارد ملی قرار می‌گیرد. تولید ناودانی فابریک طی دو روش مختلف نورد گرم و نورد سرد انجام می‌شود. هر کدام از این روش‌ها به لحاظ مراحل انجام شده در فرایند تولید متفاوت هستند.

· روش نورد گرم

روش نورد گرم برای تولید انواع پروفیل‌های ساختمانی بر مبنای اعمال حرارت‌های بالا انجام می‌شود. در این روش ابتدا شمش‌های فولادی در کوره‌هایی مخصوص ذوب می‌شوند. در این کوره‌ها حرارتی بیش از ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد به ورق‌های شمش اعمال می‌گردد. سپس، شمش‌ها ضمن عبور از غلتک‌های افقی و عمودی به فرم مورد نظر در می‌آیند و برش زده می‌شوند.

· روش نورد سرد

روش نورد سرد برای تولید این مقاطع فولادی بر مبنای استفاده از ورق‌های نازکی است که امکان تولید آنها از روش نورد گرم وجود ندارد. این روش در مقایسه با روش نورد گرم باعث افزایش سختی فلز، استحکام و کیفیت محصول تولیدی می‌شود. ابعاد محصول ساخته شده در این روش نیز دقت بالاتری دارد.

۵. انواع نادونی شیروانی از لحاظ شکل سطح مقطع

 پروفیل‌های ساختمانی و از جمله انواع ناودانی شیروانی به لحاظ شکل سطح مقطع در سه گروه اصلی تقسیم بندی می‌شوند:

  • UPE
  • UPN
  • UNP

ویژگی اصلی پروفیل UPE، بال‌های صاف و موازی و سطح مقطع C شکل آن است. در حالیکه در نوع UPN این ویژگی مخروطی شکل است. ناودانی UNP در مقایسه با دو نوع قبلی، ضخامت و وزن بیشتری دارد. این پروفیل در ساخت خرپا، تیرها، بادبندها و ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت انواع ناودانی           

در تعیین قیمت انواع ناودانی فاکتورهای مختلفی تأثیرگذار هستند. مشخصاتی چون وزن، ضخامت، روش تولید، ابعاد، کیفیت ساخت و برند محصول از جمله عوامل مهم در قیمت گذاری انواع این پروفیل‌ها تعریف می‌شوند. در دسترس بودن مواد اولیه، دستمزد نیروی کار و هزینه‌های مرتبط با حمل و انتقال بار نیز در این موضوع نقش قابل توجهی دارند. به عبارت دیگر، تغییر قیمت انواع این پروفیل‌ها متأثر از هر یک از عوامل ذکر شده است.

از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت این پروفیل‌ها، می‌توان به نرخ ارز و دلار اشاره کرد. با توجه به نوسانات ارزی در بازار، قیمت ثابتی برای این مقاطع فولادی نمی‌توان درنظر گرفت. برای اطلاع از قیمت روز ناودانی می‌توانید به وب سایت‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین عرضه کننده مقاطع فولادی مراجعه کنید. در این ارتباط، فروشگاه آنلاین آهن باما اطلاعات دقیقی از قیمت انواع ناودانی شیروانی و دیگر محصولات این پروفیل به شما ارائه می‌دهد.

جمع بندی

انواع ناودانی شیروانی به عنوان یکی از پروفیل‌های فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف و به ویژه ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد عمده این نوع پروفیل‌ها در عرشه سقف و هدایت آب به خارج از سطح آن است. در این مقاله به بررسی انواع این پروفیل‌ها بر اساس ویژگی‌های مختلف و کاربرد آنها پرداختیم.

با توجه به مطالب ارائه شده می‌توانید آگاهانه پروفیل مورد نظر در پروژه ساخت و ساز خود را انتخاب کنید. پس از بررسی و نیازسنجی محصول مورد نظر تان می‌توانید جهت خرید انواع این مقاطع فولادی به فروشگاه آنلاین آهن باما مراجعه کنید. در صورت نیاز به مشاوره می توانید با مشاره های موجود در سایت تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *