مقالات

انواع برشکاری فلزات، مزایا و معایب

دستگاه برش پلاسما

برشکاری به عنوان یکی از مراحل اجرای انواع پروژه‌های صنعتی از اهمیت زیادی در فرآیند تولید برخوردار است. این اهمیت به این دلیل است که روش‌های متعددی برای برشکاری وجود دارند که هریک ویژگی‌ها، مزایا و معایب و همچنین هزینه‌ی خاص خود را داشته که با سایر روش‌ها متفاوت می‌باشد. عوامل مختلفی روی انتخاب بهترین روش برش فلزات برای هر پروژه تاثیر می‌گذارند. جنس فلز، ضخامت نقاط برش، دقت مورد نیاز، سرعت انجام کار، صرفه اقتصادی و… برخی از این عوامل را تشکیل می‌دهند. مجموعه آهن باما، با ارائه خدمات برش فلزات از طریق انواع روش‌های متداول برشکاری، آماده پذیرش سفارش شما صنعتگر و تولیدکننده گرامی می‌باشد. در این نوشته شما با انواع برشکاری، مزایا و معایب هرکدام آشنا خواهید شد. از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برشکاری پلاسما

معرفی بهترین روش‌های برشکاری

برای اینکه شما بتوانید با توجه‌به امکانات موجود و شرایط پروژه، بهترین روش برشکاری را انتخاب کنید، باید با انواع روش‌های آن آشنا باشید. رایج‌ترین انواع روش‌های برشکاری ورق آهن عبارتند از:

  • برشکاری پلاسما
  • برشکاری هواگاز
  • برشکاری واتر جت
  • برشکاری لیزر
  • برشکاری وایرکات
برشکاری هواگاز

برشکاری پلاسما (Plasma-Jet)

در طی فرآیند برشکاری با پلاسما، انواع فولاد یا سایر فلزات با ضخامت‌های مختلف، به‌وسیله یک مشعل torch برش داده می شوند. پایه و اساس برشکاری پلاسما ایجاد یک قوس الکتریکی بین گاز خروجی از سرنازل و صفحه فلزی است. گاز خروجی از نازل، یک گاز نجیب و یا هوای فشرده است که با سرعت بالایی از نازل خارج می‌شود. پس از ایجاد قوس نیز این گاز به‌دلیل گرما، به حالت پلاسما تبدیل شده و گرمای شدید و فشار هوای خروجی موجود در پشت نازل، باعث نفوذ هوای گرم یا همان گاز نجیب به فلز می‌شود. در نهایت با دور کردن فلز ذوب شده فرآیند برش تکمیل می‌شود. با استفاده از این روش، برش انواع فلزات با ضخامت‌های مختلف امکان‌پذیر است.

دستگاه برشکاری پلاسما

از مزایای برشکاری به روش پلاسما می‌توان به عدم ایجاد تراشه فلزی اشاره کرد. علاوه‌بر آن، در برشکاری پلاسما، برش دقیق‌تری نسب به روش هواگاز در لبه‌های برشکاری مشاهده می‌شود و از آن می‌توان برای انوع فلزهای رسانا مانند آلومینیوم و فولادهای استینلس استیل نیز استفاده کرد.

ابزار برشکاری پلاسما را می‌توان به دستگاه‌های کنترل برش CNC نصب کرده و در این‌صورت می‌توان هر نوع الگوی برش دلخواه را به روش کاملا مطلوب روی اکثر فلزات نرم و سخت ایجاد کرد.

مجموعه آهن باما آماده پذیرش سفارش‌های برشکاری پلاسما برای انواع پروژه‌های صنعتی و تولیدی می‌باشد. شما می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر همچنین مشاوره جهت انتخاب بهترین روش برشکاری مخصوص پروژه خود با ما تماس بگیرید.

برشکاری به روش هواگاز یا هوابرش (Oxy-Fuel Cutting)

برشکاری هواگاز که با نام هوابرش نیز شناخته می‌شود، از روش‌هایی مرسوم و نسبتا ارزان‌قیمت است که به‌وسیله این روش، سوخت یا همان گاز به همراه اکسیژن برای عملیات جوش دادن و یا برش دادن انواع فلزات استفاده می‌شود. در واقع، روش هواگاز می‌تواند هم برای برشکاری و هم برای جوشکاری مورد استفاده قرار بگیرد.

برشکاری به روش هوابرش

برای برش با استفاده از روش هواگاز از یک مشعل برش برای پاشش یک گاز یا استیلن به محل برش استفاده می‌شود و در این‌صورت، در فلز تا دمای برافروختگی، حرارت ایجاد خواهد شد. پس از آن، یک جریان اکسیژن روی فلز قرار می‌گیرد و در این اکسیژن، فلز سوخته شده و اکسید می‌شود. در نهایت فلز به صورت گل اکسید شده به بیرون از محل برش، جاری خواهد شد.

در برشکاری به روش هواگاز غالبا از گازهای اکسیژن و استیلن استفاده می‌شود. هرچند ممکن است در مواردی گاز طبیعی، هیدروژن، پروپان، پروپیلن و یا ترکیبی از این گازها هم به کار رود. اکسیژنی که در این روش دمیده می‌شود با فلز داغ واکنش نشان داده و تشیکل اکسید می‌دهد؛ در این‌صورت باعث تولید گرما و حرارت می‌شود. گرمایی که از این طریق تولید می‌شود عمل برش در قطعه کار را پیوسته می‌کند. در نتیجه، شعله مشعل تنها آغاز برش را ایجاد می‌کند و دمای مورد نیاز در طی فرآیند برش تامین می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که نقطه ذوب اکسید آهن تقریبا برابر نصف مقدار نقطه ذوب آهن است. زمانی‌ که اشتعال آهن شروع می‌شود، بلافاصله به اکسید آهن مایع تبدیل شده و به تدریج به خارج از ناحیه برش جریان پیدا می‌کند. اما مقداری از اکسید آهن روی قطعه کار باقی خواهد ماند و تبدیل به گل یا همان خاکستر سخت روی کار می‌شود که با ایجاد یک ضربه آرام یا سوهان کاری از قطعه جدا خواهد شد.

برشکاری هواگاز

در روش برشکاری هواگاز نیز می‌توان از دستگاه‌های برش CNC استفاده کرد. یک مزیت مهم برشکاری هواگاز این است که با استفاده از آن می‌توان انواع فلز با ضخامت‌های نسبتاً بالا را نیز برش داد. علاوه‌بر آن، در روش هواگاز می‌توان روی تمامی فلزات برش ایجاد کرد؛ در حالی‌که در روش پلاسما، تنها می‌توان فلزات رسانا مانند فولاد را برش داد. در نتیجه، روش برشکاری هواگاز را می‌توان به‌عنوان یک روش دقیق و به صرفه برای برش دادن استیل و آلیاژهای آن معرفی کرد که در آن از اختلاط گاز فسیلی و اکسیژن برای برش فلزات استفاده می‌شود. 

برشکاری هواگاز یکی دیگر از انواع برشکاری است که شما صنعتگر و تولیدکننده گرامی می‌توانید با تماس با مجموعه آهن باما از این خدمات بهره‌مند شوید. کارشناسان ما پس از بررسی پروژه شما بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش برشکاری را به شما پیشنهاد خواهند داد.

برشکاری واترجت (Water-Jet)

برشکاری واترجت

روش واتر جت را می‌توان برای برش دادن انواع فلزات مورد استفاده قرار داد. در این روش، از یک پمپ آب با فشار بالا برای پاشش سریع آن از نازل استفاده می‌شود و ماده برش‌دهنده نیز می‌تواند مخلوطی از آب و ذرات ساینده و یا آب خالص باشد. مهم‌ترین ویژگی این روش این است که در آن از گرمایش استفاده نمی‌شود و در نتیجه، ساختار فلز و مشخصات درونی آن در مسیر برش دچار تغییر شکل نخواهند شد.

برشکاری لیزر (Laser)

برشکاری لیزر

با استفاده از لیزر نیز می‌توان انواع فلزات مانند استیل و آلومینیوم را برش داد. دستگاه این روش، پرتو لیزر را متمرکز کرده و همراه با گاز لیزر که غالبا اکسیژن یا هیدروژن است، به خط برش می‌تاباند. در این صورت، فرآیندی مشابه با گرمایش نقطه‌ای حاصل از برشکاری هواگاز روی می‌دهد؛ با این تفاوت که در این روش کیفیت و دقت برش بالاتر از روش هواگاز است. از مزایای برشکاری لیزر می‌توان به برش‌های دقیق و باکیفیت، امکان برش اشکال پیچیده و سوراخ‌های بسیار ریز و اثر کم گرمایی آن روی ساختار فلز اشاره کرد.

برشکاری وایرکات (Wire-Cut EDM)

دستگاه برشکاری وایرکات

برشکاری وایرکات یا برشکاری سیمی، یک روش دقیق و مقرون به صرفه برای برشکاری فلزات است و غالبا در مواردی از این روش استفاده می‌شود که لازم است قطعه بدون ایجاد هیچگونه فشار و استرس برش داده شود؛ زیرا در این روش هیچ تماس و نیرویی روی قطعه وارد نمی‌شود و تنها از یک سیم فلزی باریک به‌عنوان الکترود برشکاری استفاده می‌شود. این سیم که نقش کاتد را ایفا می‌کند، جریان الکتریکی را از طریق آند که همان قطعه فلزی است تخلیه می‌کند. برش ایجاد شده به این روش دارای سطحی هموار بوده و نیازی به پولیش کاری و پرداخت نهایی بر روی خطوط برش وجود نخواهد داشت. به‌همین دلیل، معمولا روش وایرکات برای برش دادن قطعات کوچک و ظریف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

در این نوشته با انواع روشهای برشکاری و ویژگی‌های هر کدام آشنا شدیم. با توجه به نوع فلز، ضخامت آن، نقشه‌ی برش و عوامل دیگر، بهترین روش برشکاری فلزات مشخص می‌شود. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

فراموش نکنید که به منظور دریافت مشاوره جهت تعیین بهترین روش برشکاری برای پروژه خود، با ما تماس بگیرید. آهن باما آماده پذیرش سفارشات برشکاری تخصصی برای انواع پروژه‌های صنعتی می‌باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *