مقالات

راهنمای انتخاب و خرید میلگرد ساختمانی

راهنمای انتخاب و خرید میلگرد ساختمانی

میلگردهای پرکاربرد مورد استفاده در ساختمان به انواع میلگردهای اروپایی، گالوانیزه، کربن‌دار، اپوکسی، فایبرگلاس و استنلس استیل تقسیم‌بندی می‌شوند و قیمت خرید میلگرد ساختمانی با توجه به نوع میلگرد متفاوت است.

همان طور که در بالا اشاره شد میلگردها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیحات هر یک پرداخته و در آخر به تفاوت‌های قیمتی آن‌ها جهت راهنمایی شما برای خرید میلگرد اشاره خواهیم کرد.

راهنمای انتخاب و خرید میلگرد ساختمانی

میلگرد اروپایی

میلگرد اروپایی همان طور که از نام آن هم مشخص است از استاندارد اروپایی بهره می‌برد و کیفیت بالایی در مقاومت خمشی دارد و جنس آن نیز از منگنز می‌باشد.

این نوع میلگردها برای ساخت و سازهایی که انعطاف پایینی نیاز دارند مناسب نیست و در واقع برای ساختمان‌های یکپارچه در مناطق زلزله خیز نامناسب است.

اما برای پروژه‌هایی که بیشتر بار وارده باد می‌باشد نه زلزله، میتوان از میلگردهای اروپایی به نحو احسن استفاده کرد.

قیمت میلگرد اروپایی با توجه به جنس منگنزی که در آن بکار رفته است کمی نسبت به سایر میلگردها بالاتر بوده اما کاربرد آن نیز کمتر می‌باشد.

میلگرد کربن‌دار

نوع دیگر میلگردها را می‌توان میلگردهای کربن‌دار یا پرکربن دانست. میلگردهای پرکربن از جمله میلگردهای بسیار پرمصرف در صنعت ساختمان سازی ایران بوده و می‌توان از آن به عنوان شاه میلگرد نیز نام برد.

این نوع میلگرد به میلگرد سیاه معروف است و از آن معمولا برای بسیاری از پروژه‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌شود.

مقاومت کششی میلگرد سیاه بسیار بالا است و از این جهت می‌توان گفت که بهترین میلگرد برای ساخت و سازهای دور از دریا می‌باشد.

علت اینکه از این میلگرد نمی‌توان در کنار دریا استفاده نمود فرسایش زود هنگام میلگرد پرکربن در معرض آب و رطوبت می‌باشد.

میلگرد پرکربن به دلیل استفاده و کاربرد زیاد نسبت به میلگردهای دیگر دارای قیمت مناسب‌تری بوده اما میلگردهای مقاوم‌تری در برابر رطوبت نیز وجود دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود.

راهنمای انتخاب و خرید میلگرد ساختمانی

میلگرد اپوکسی

میلگردهای اپوکسی همان میلگردهای پرکربن یا سیاه هستند که دور آنها یک پوشش ضد رطوبت و ضد فرسایش کشیده شده تا در برابر پوسیدگی و فرسایش زود هنگام مقاوم‌تر شوند.

اما این نکته قابل توجه است که اپوکسی نازک بوده و ظرافت آن اجازه‌ی استفاده از این میلگردها را در جاهای بسیار پررطوبت نمی‌دهد.

 اما می‌توان از آنها در مناطق با رطوبت کمتر از رطوبت کنار دریا به راحتی استفاده کرد و نگرانی‌های فرسایش زود هنگام میلگرد کربن سیاه را نداشت.

اپوکسی کشیده شده به دور میلگرد کربن‌دار باعث می‌شود قیمت میلگرد افزایش یافته اما ایمنی آن نیز تامین می‌گردد.

میلگرد گالوانیزه

اما اگر بخواهیم خیالمان را از بابت ایمنی ساخت و سازها بسیار راحت‌تر کنیم می‌توانیم از میلگرد گالوانیزه که مقاومت فرسایشی آن ۴۰ برابر بیشتر از میلگرد اپوکسی است استفاده نماییم.

از آنجایی که این نوع میلگردها مقاومت بیشتری از سایر میلگردهای نام برده در بالا دارند در نتیجه ارزش و قیمت بیشتری نیز خواهند داشت.

میلگردهای فایبرگلاس و میلگرد استیل

از سری دیگر میلگردهای موجود می توان به میلگردهای فایبرگلاس و ضد زنگ تقویتی اشاره کرد.

میلگردهای فایبرگلاس که از فیبر مقاوم شده کامپوزیتی تشکیل شده است اجازه نمی‌دهد کوچکترین خوردگی در سازه‌ی مسلح شده ایجاد شود.

این نوع میلگردها برای ساخت و سازهای کنار دریا که دور از جریان‌های مغناطیسی می‌باشند بسیار مقاوم و مناسب است.

در کنار میلگردهای فایبرگلاس، میلگردهای فولادی ضد زنگ یا همان میلگرد استنلس استیل نیز از بهترین و با کیفیت‌ترین نوع میلگردهای موجود هستند که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسایش دارای قیمت بالایی بوده و از آنها می‌توان در هر مکانی مخصوصا سازه‌های در معرض رطوبت استفاده نمود.

راهنمای انتخاب و خرید میلگرد ساختمانی

انواع میلگرد به لحاظ استاندارد فیزیکی

بر اساس آیین‌نامه‌های نظام مهندسی ساختمان، میلگردها دارای استانداردهای فیزیکی با توجه به آج میلگرد می‌باشند.

انواع میلگرد به لحاظ استاندارد فیزیکی شامل میلگردهای با شماره ۲۴۰(A1)، میلگرد ۳۴۰(A2)، میلگرد ۴۰۰(A3) و میلگرد ۵۰۰ (A5) می‌باشند.

میلگرد A1 اصلا آجی نداشته و معمولا دارای سطح صاف و بدون برآمدگی می‌باشد که به آن میلگرد ساده نیز گفته می‌شود.

میلگردهای A2 دارای دو نوع آج یعنی آج دوکی شکل و آج یکنواخت می‌باشند که در این نوع میلگردها آج به شکل مارپیچ به دور میلگرد پیچیده شده است.

اما میلگردهای A3 دارای آج‌های دوکی و یکنواختی هستند که آج به شکل جناغی به دور میلگرد پیچیده شده است.

میلگردهای A4 از میلگردهای با مقاومت بالا میباشند که دارای آج‌های دوکی شکل و مرکب هستند.

آج‌های دوکی شکل میلگرد A4 در عرض آن به شکل دوکی پیچیده شده و در طول آن این آج‌ها به صورت طولی و به اصطلاح چهار نیم پیچ می‌باشند.

قیمت میلگرد آجدار با نوع بدون آج آن متفاوت است و با توجه به نوع آجی که میلگرد آجدار دارد، قیمت‌های آن کمتر یا بیشتر خواهد بود.

تشخیص نوع آج میلگرد

برای اینکه بتوانیم از روی آج‌های میلگرد، آن را تفکیک کنیم و به راحتی نوع آن را تشخیص دهیم نیاز به یکسری سنجش‌ها با دستگاه‌های اندازه‌گیری زاویه‌ای می‌باشد.

 دستگاه اندازه گیر میلگرد (گیج میلگرد) از دستگاه‌های ساده و کاربردی برای اندازه‌گیری زاویه‌ی آج میلگرد می‌باشد که می‌توان با استفاده از آن به راحتی زاویه آج را تشخیص و میلگرد را تفکیک کرد.

مثلا برای اینکه بدانیم میلگرد دارای آج ۳۴۰ با ۴۰۰ چه تفاوتی می‌کند می‌توان از روی جدول استاندارد میلگردها زاویه‌ی میلگردها را بدست آورده و با یک اندازه‌گیری ساده زاویه میلگرد و در نهایت نوع آن را تشخیص دهیم.

میلگرد ۳۴۰ دارای زاویه آج ۴۵ درجه است و میلگرد ۴۰۰ نیز دارای زاویه‌ی ۴۵ درجه می‌باشد. اما برای اینکه بتوانیم در دو زاویه مشابه نیز تفکیک خود را انجام دهیم به شکل ظاهری آن نیز توجه می‌کنیم.

اگر به آج‌های میلگرد ۳۴۰ نگاه کنید متوجه خواهید شد که آج آن به شکل مارپیچی است. اما وقتی به آج میلگرد ۴۰۰ از روبرو نگاه کنید خواهد دید که آج آن به شکل هفت و هشت یا به اصطلاح جناقی می‌باشد.

مشاوره خرید میلگرد

در مجموعه آهن باما راهنمایی و مشاوره جهت خرید میلگرد به صورت رایگان و تلفنی انجام می‌شود. شما عزیزان می‌توانید بدین منظور و یا برای آگاهی از قیمت روز انواع میلگرد با شماره تماس ۳۳۱۸۳-۰۲۶ ارتباط برقرار نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *