مقالات

قیمت تیر اهن و عوامل موثر بر آن

قیمت تیر اهن و معرفی انواع آن

تیر اهن یکی از با ارزش ترین و پر کاربردترین پروفیل‌های فولادی به حساب می‌آید. از تیر اهن در صنعت ساختمانی استفاده‌های زیادی می‌شود. وظیفه تیر اهن تحمل نیروی برشی و لنگر خمشی در سازه‌های ساختمانی است. به همین دلیل دانستن قیمت تیر اهن، انواع و کاربرد‌های آن می‌تواند کمک زیادی به شما در زمان خرید بکند. تا انتهای این مقاله از سایت اهن با ما همراه ما باشید تا با تیر اهن و انواع آن آشنا شوید. با دانستن این موارد میتوانید خریدی راحت و مطمئن داشته باشید.

فهرست

معرفی انواع تیر اهن با توجه به استاندارد‌های تولید

با توجه به استاندارد‌های موجود تیر اهن به ۴ دسته IPE،INP ، IPB و CPE تقسیم می‌شود. همانطور که می‌دانید تیر آهن از جمله اجزای مهم و کاربردی در ساختمان سازی است. هیچ ساختمانی بدون تیر اهن ساخته نمی‌شود. باید تفاوت این تیراهن‌ها را بدانید تا در زمان خرید انتخاب خوبی داشته باشید.

تیرآهن IPE

یکی از انواع تیر آهن‌ها ای پی ای است. این تیر آهن در ایران و اروپا در تیراژ بالا تولید می‌شود. شکل آن به صورت I بوده و از ویژگی‌های این مدل می‌توان به غیر قابل تغییر بودن بال‌های آن اشاره کرد. از سایر ویژگی‌های این نوع تیر آهن، یکنواخت بودن دو سر باله‌های آن است. در ایران در ساخت و ساز‌ها معمولا از این تیرآهن‌ها استفاده می‌شود. با توجه به قیمت این تیر اهن، در ایران استقبال زیادی از آن شده است. تیر آهن‌های وارداتی با این استاندارد معمولا از کشور‌های لهستان، اسپانیا، آلمان و کره به ایران وارد می‌شوند.

تیرآهن INP

این مدل از تیر اهن‌ها به شکل I مانند می‌باشند. یکی از ویژگی‌های ای ان پی یکنواخت نبودن باله‌های دو سر تیر آهن است. هر چه ضخامت بدنه تیر آهن کمتر شود باله نیز به همان نسبت نازک تر می‌شود. همچنین ابتدای تیر آهن نازک تر از انتهای آن است. اگر در بازار تیر آهنی با این ویژگی دیدید قطعا از کشور چین و روسیه آمده است.

در تشخیص دو مدل IPE و INP باید دقت نمایید. مشاهده شده افراد با پرداخت قیمت تیر اهن IPE و تخلیه بار در مقصد متوجه اشتباه خود شده و اهن INP را دریافت کرده اند. در مواردی نیز دیده شده که نقشه ساختمان بر اساس استاندارد‌های IPE بوده اما نیمی‌از ساختمان که تمام شده مهندسان متوجه شده اند تیر آهن ای ان پی در آن به کار رفته است. به این صورت سازنده ضررهای زیادی را متقبل شده است.

تیرآهن IPB یا‌هاش(H)

قیمت تیرآهن IPB یا‌هاش(H)

این تیر آهن‌ها کمی‌عریض تر هستند. به طوری که طول بال‌های تیر آهن H یا هاش مانند از مدل IPE بیشتر می‌باشد. بهتر است بدانید اگر حرف لاتین V در کنار این نام‌های استاندارد قرار بگیرند نشان دهنده وزن و سنگینی آن است. همچنین اگر حرف لاتین L در کنار نام تیر آهن بیاید نشان دهنده وزن سبک آهن است.

تیرآهن CPE یا لانه زنبوری

این مدل از تیر اهن‌ها به دلیل بریدن و جوش دادن پروفیل در نهایت به شکل لانه زنبور در می‌آیند. در بدنه تیر آهن حفره‌های توخالی ۶ ضلعی وجود دارد. این تیر اهن‌ها توان خمشی بیشتری نسبت به تیر نورد شده دارند. در واقع تیر اهن لانه زنبوری با تغییر شکل کمتری رو به رو است. ارتفاع این پروفیل‌ها ۱۸ سانتی متر بوده اما می‌توانید تا ۲۷ سانتی متر آنها را بزرگتر کنید.

تیراهن لانه زنبوری قدرت بیشتری نسبت به سایر تیر آهن‌های معمولی دارد. قیمت تیر اهن لانه زنبوری به دلیل سبک تر بودن وزن آن از سایر تیر اهن‌ها کمتر می‌باشند. همچنین از حفره‌هایی که درون بدنه آنها قرار دارد می‌توانید لوله‌های تاسیسات و برق را رد نمایید.

در زمان ساخت تیر آهن‌های لانه زنبوری، استاندارد باید رعایت شود. در غیر این صورت ممکن است تیر اهن وزن موجود را نتواند تحمل کند.

انواع تیرآهن با توجه به سایز

این نوع از دسته بندی از مهمترین انواع آن است. بر این اساس تیر اهن‌ها با توجه به سایزشان طبقه بندی می‌شوند. همراه ما باشید تا با انواع تیر اهن‌ها آشنا شوید.

تیرآهن سایز ۱۲

این نوع از تیرآهن به ازاء هر متر وزنی معادل ۱۰ تا ۲۶ کیلوگرم دارد. از این سایز در ساخت و ساز‌های ساختمانی مانند ساخت ستون و سقف‌ها زیاد استفاده می‌شود. قیمت تیر اهن ۱۲ و قیمت انواع تیر آهن با توجه به نوع آنها مشخص می‌شود.

تیرآهن سایز ۱۴

قیمت تیرآهن سایز 14

تیر اهن ۱۴ به عنوان یکی از پر مصرف ترین تیر اهن‌ها مورد اهمیت قرار گرفته است. زیرا با توجه به قیمت تیر اهن ۱۴، این سایز بیشترین استفاده را در کارهای ساختمانی دارد. وزن آن به ازاء هر متر معادل ۱۳ تا ۳۳ کیلوگرم است. در ساخت خرپا، نعل و سقف می‌توانید از سایز ۱۴ تیر آهن استفاده نمایید. تیر آهن ۱۴ در کشور ایران تولید می‌شود.

تیرآهن سایز ۱۶

از سایز ۱۶ تیر آهن برای ساخت پل‌های لانه زنبوری استفاده می‌شود. وزن آن در هر متر معادل ۱۵ تا ۴۱ کیلوگرم است.

تیرآهن سایز ۱۸

از این تیر آهن مانند تیر آهن سایز ۱۴ و ۱۶ استفاده می‌شود. وزن آن ۱۸ تا ۴۹ کیلوگرم به ازاء هر متر می‌باشد. برای دانستن قیمت تیر اهن ۱۸ با ۰۲۶۳۳۱۸۳ تماس بگیرید.

تیرآهن سایز ۲۰

اگر ساختمان‌های بزرگ و سازه‌های عظیم می‌خواهید بسازید بهتر است از سایز ۱۸ تیر آهن استفاده نمایید. مقاومت این سایز بسیار بالا بوده و وزن آن ۲۲ تا ۶۰ کیلوگرم در هر متر است.

جمع بندی

در این مقاله با دلیل تفاوت قیمت تیر اهن آشنا شدیم. تیر اهن‌ها بر اساس سایز و استاندارد تولید شده قیمت گذاری می‌شوند. با داشتن اطلاعات کافی در زمان خرید تیر آهن می‌توانید خرید بهتر با قیمت مناسب تری انجام دهید. با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و از مشاوران ما قیمت روز تیر اهن را بگیرید. منتظر شما در آهن با ما هستیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *