مقالات

کاربرد میلگرد استیل چیست؟ آشنایی با انواع و کاربرد در صنایع مختلف

میلگرد استیل نسوز

کاربرد میلگرد استیل در صنایع مختلفی چون پتروشیمی، صنایع نفت و صنایع غذایی بسیار رایج است. استیل بودن این میلگرد باعث مقاومت بسیار بالای آن در برابر رطوبت و خوردگی می‌شود. به همین دلیل، درصنعت ساخت و ساز هم کاربرد فراوانی دارد. با توجه به ویژگی مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی، استفاده از میلگرد استیل در ساختمان سازی نیاز به بازسازی پرهزینه سازه را از بین می‌برد. همچنین، در افزایش عمر سازه و ایمنی لازم در ساختمان نقش مهمی دارد. در این مقاله از آهن باما میلگرد استیل و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فهرست

میلگرد چیست؟

میلگرد از رایج ترین مقاطع فولادی است که در معماری و ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارد. میلگردها در ساختمان باعث افزایش مقاومت کششی و خمشی بتن و جلوگیری از شکستگی یا ترک برداشتن آن در اثر ضربات ناگهانی می‌شود. انواع مختلف میلگردها به دلیل تفاوت در شکل و ظاهر و ویژگی‌هایی چون استحکام، ضخامت و کشش کاربردهای متفاوتی دارند.

تولید این مقطع فولادی پرکاربرد به روش نورد گرم انجام می‌شود. شمش‌های فولادی و آهن آلات ضایعاتی به عنوان مواد اولیه در این فرایند مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که در هر کارخانه‌های این مقطع فولادی با مشخصات فنی متفاوتی تولید می‌شود. بررسی این مشخصات می‌تواند در انتخاب نوع میلگرد با توجه به نیاز پروژه مورد نظر مهم تلقی می‌شود.

میلگرد استیل چیست؟

میلگرد استیل چیست؟

میلگرد استیل یا شمش آلیاژ استیل از پرکاربردترین انواع میلگردهاست که در سه نوع آلیاژ استیل ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ تولید می‌شود. این میلگرد نوعی آلیاژ آهنی با درصد کربن کمتر از ۲ درصد است. علاوه بر کربن، سایر عناصر چون نیکل، کروم، مولیبدن، تیتانیوم، مس و نیترژن نیز در ترکیبات ساختاری آن وجود دارند. مشخصات فنی این مقطع فولادی براساس درصد کروم، کربن و دیگر عناصر سازنده آن تعیین می‌شود.

از ویژگی‌های آن می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر اکسایش و کارایی‌اش در مناطق با رطوبت زیاد اشاره کرد. عدم اکسیده شدن نوع استنلس به دلیل فراوانی بالای میزان نیکل و کروم در ساختار آن به کار رفته است.

مزایای میلگرد استیل

از مزایای میلگرد استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت بازیافت
  • جوش پذیری بالا
  • مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • افزایش استحکام سازه
  • کاهش نیاز به بازسازی و تعمیر مجدد سازه
  • استحکام، مقاومت و انعطاف پذیری بالا
  • طول عمر بیشتر در مقایسه با میلگرد فولادی

معرف انواع میلگرد استیل و کاربرد آن

میلگرد استیل در چهار گروه اصلی طبقه بندی می‌شود. کاربرد میلگرد استیل با توجه به ویژگی‌های هر یک از این دسته بندی‌ها متفاوت است.

۱. میلگرد ضد زنگ یا نگیر

میلگرد ضد زنگ یا نگیر و کاربرد میلگرد استیل

میلگرد ضد زنگ با عنوان عمومی استنلس استیل شناخته شده است. این نوع میلگرد از آلیاژ سری ۳۰۰ تولید می‌شود و در گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ در بازار موجود هستند. از مزایای آن می‌توان به عدم خاصیت مغناطیسی و اکسیده شدن آن اشاره کرد چون درصد بالایی از دو عنصر نیکل و کروم در ترکیبات خود دارد. در این نوع علاوه بر دو عنصر نیکل و کروم، مولیبدن نیز وجود دارد.

میلگرد استیل ۳۰۴ پرمصرف ترین گرید است که به دلیل وجود ۱۰-۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم در ترکیب آن، مقاومت بسیار بالایی در برابر اکسیده شدن دارد. کاربرد میلگرد استیل ضد زنگ ۳۱۶ در محیط‌های اسیدی بسیار کارآمد است.

مزایای میلگرد استیل ضد زنگ

میلگرد استیل ضد زنگ علاوه بر مقاومت بالا در برابر اکسایش، در برابر عملیات حرارتی نیز بسیار مقاوم است. به این معناست که با قرار گرفتنش در فرایندهای حرارتی چون جوشکاری، پلاسما و تنگستن آسیبی، مشخصات فنی‌اش تغییری نمی‌کند. علاوه بر این، این نوع فاقد خاصیت مغناطیسی و جذب شدن توسط آهنرباست. دقت و کیفیت بالا در ماشین کاری از ویژگی‌های دیگرش است.

۲. میلگرد استیل بگیر یا کربن

میلگرد استیل بگیر یا کربن از دیگر انواع استیل است که با ویژگی عدم گیرایی یا جذب در آهنربا، استحکام و انعطاف پذیر بالا شناخته می‌شود. این نوع میلگرد استیل در سه گرید ۴۳۱، ۴۲۰ و ۴۱۰ به بازار معرفی شده است. اکسایش سریع و عدم کاربری در مکان‌هایی با رطوبت بالا از جمله معایب آن محسوب می‌شود. کاربرد میلگرد استیل بگیر در ساختمان سازی، آرماتوربندی، پتروشیمی، نفت و کشاورزی بسیار رایج است.

تفاوت میلگرد استیل ضد زنگ و میلگرد استیل کربن

با توجه به شباهت ظاهری میلگرد استیل ضد زنگ و میلگرد استیل کربن، شناخت تفاوت این دو نوع میلگرد بر اساس ویژگی‌های ظاهری امکان پذیر نیست. بهترین روش برای تمایز این دو از هم استفاده از آهنربا است.

به دلیل درصد بالای نیکل و کروم در میلگرد استیل ضد زنگ، این نوع میلگرد جذب آهنربا نمی‌شود. در حالیکه، در میلگرد استیل کربن به دلیل خاصیت مغناطیسی بالا، این عمل امکان پذیر است. به همین دلیل، به میلگرد استیل کربن، میلگرد استیل بگیر نیز گفته می‌شود.

۳. میلگرد استیل نسوز

میلگرد استیل نسوز

میلگرد استیل نسوز دارای درصد بالایی از عناصر نیکل و کروم است. این ویژگی باعث مقاومت بالای آن در برابر حرارت و دمای بالا شده است. این نوع در در سه گرید ۳۰۹، ۳۱۰ و ۳۲۱ تولید می‌شود. نوع ۳۲۱ در مقایسه با سایر گریدها مقاومت بالاتری در برابر حرارت دارد.

۴. میلگرد استیل آلیاژی

میلگرد استیل آلیاژی از آلیاژهای دیگری غیر از کروم و نیکل ساخته شده است. آلیاژهای آلومینیوم و مس برای ساخت آن استفاده شده است. ck60، ck55،ck10، ck45، st52 و mo40 از انواع این نوع هستند.

فرایند تولید میلگرد استیل

تولید میلگرد استیل به روش نورد گرم و با استفاده از آهن قراضه به عنوان مواد اولیه انجام می‌شود. این فرایند طی چندین مرحله انجام می‌شود.

  • در ابتدا مواد اولیه در یک کوره الکتریکی با قابلیت ذوب بالا حرارت داده می‌شوند.
  • در مرحله بعد، مواد به کوره خلأ (VOD) یا کوره تحت گاز خنثی (AOD) اضافه قرار می‌گیرند.
  • در ادامه، ضمن افزودن آلیاژهایی چون نیکل و کروم به این مواد، مقاطع میانی استیل از طریق ریخته گری پیوسته تولید می‌شوند. در این مرحله ریخته گری، مواد مذاب فولاد ضد زنگ با عبور از یک آبگرد مسی به حالت انجماد می‌رسند.
  • در مرحله نهایی عملیات که با عنوان مرحله نورد شناخته می‌شود، میلگرد استیل استاندارد با قرار گرفتن در چند مرحله غلتک تولید می‌شود.

کاربرد میلگرد استیل در صنایع مختلف

کاربرد میلگرد استیل در صنایع مختلف

کاربرد میلگرد استیل در صنایع مختلفی مشاهده می‌شود. ویژگی بارز این نوع میلگرد یعنی مقاومت به زنگ زدگی، استفاده از آن را در ساخت تجهیزات مختلف صنعتی مطلوب معرفی کرده است. در ادامه به معرفی این صنایع می‌پردازیم.

۱. کاربرد میلگرد استیل در صنایع غذایی

یکی از موارد کاربرد میلگرد استیل در صنعت غذایی است. با توجه به اهمیت این صنعت در زندگی بشر، لازم است تا قطعات ماشین آلات مورد استفاده جهت تولید انواع محصولات غذایی از بالاترین سطح کیفی برخوردار باشند. به دلیل ویژگی‌ عدم اکسایش و زنگ زدگی، این نوع میلگردها در طراحی دستگاه‌ها و تجهیزات صنعت غذایی می‌تواند در طول عمر  و سلامت محصولات غذایی نقش مهمی داشته باشد.

به عنوان مثال، کاربرد میلگرد استیل ضد زنگ در ساخت همزن بهترین انتخاب در مقایسه با انواع دیگرش است. زیرا این نوع میلگرد در شرایط رطوبت بالا زنگ نمی‌زند. نکته مهم در استفاده از آن توجه به آلیاژ استفاده شده در ترکیب میلگرد است. آلیاژ ۳۰۴ و ۳۱۶ به عنوان استاندارد آلیاژ مصرفی در تولید آن را به گزینه‌‌ای مناسب برای ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات صنایع غذایی تبدیل کرده است.

۲. کاربرد میلگرد استیل در صنعت ساخت و ساز

کاربرد میلگرد استیل در صنعت ساخت و ساز

با توجه به استحکام و انعطاف پذیری میلگرد استیل کربن، استفاده از آن در ساخت اسکلت‌های فلزی بسیار رواج دارد. کاربرد میلگرد استیل کربن در کنار بتن باعث استحکام سازه می‌شود.

۳. کاربرد میلگرد استیل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

کاربرد میلگرد استیل در تجهیزات صنعت نفت بسیار حائز اهمیت است. به دلیل خوردگی و فرسایش مواد مورد استفاده در این تجهیزات طی عملیات حفاری، فراوری، ذخیره و تولید، بهتر است از میلگرد استیل ضد زنگ استفاده شود. ضمن آنکه در عملیات حفاری صنعت نفت به دلیل استفاده از مایعات اسیدی، خاصیت خورندگی و تخریب تجهیزات امری بدیهی است. بنابراین، کاربرد میلگرد استیل در این شرایط به دلیل مقاومت بالای آن به دما، فشار و اسیدیته می‌تواند در نگهداری از این تجهیزات مؤثر باشد.

 به عنوان مثال، ساخت خطوط لوله‌های نفت باید با استفاده از این نوع میلگردها باشد. چرا که به دلیل خاصیت خورندگی دو ترکیب گوگرد و سولفید هیدروژن در نفت خام، عدم استفاده از میلگرد استیل ضد زنگ باعث تخریب سریع لوله‌ها می‌شود. استفاده از این نوع در گروهی دیگر از تجهیزات صنعت نفت که مستلزم انجام عملیات جوشکاری هستند نیز مناسب است. به دلیل مقاومت بالای میگرد استیل ضد زنگ در برابر جوش، استفاده از آن در این نوع تجهیزات نفتی تأیید می‌شود.

راهنمای خرید میلگرد استیل          

خرید میلگرد استیل

برای خرید میلگرد استیل توجه به نکات زیر لازم است:

۱. نیازسنجی پیش از خرید محصول

پیش از خرید میلگرد استیل بهتر است درباره محصول و مشخصات مورد نیاز آن برای پروژه خود تحقیق کاملی انجام دهید. با توجه به کاربری متفاوت هر میلگرد در صنایع مختلف، این تحقیق اولیه می‌تواند انتخابی صحیح بر پایه نیاز کاری تان به شما ارائه دهد.

۲. دریافت مشاوره یا کارشناسان مربوطه

ارتباط با کارشناسان فروش انواع میلگرد و دریافت مشاوره تخصصی از دیگر اقداماتی است که باید پیش از خرید میلگرد استیل به آن توجه داشته باشید. این مشاوره می‌تواند خریدی مطمئن، راحت و هدفمند را برای شما به ارمغان آورد.

۳. استعلام قیمت پیش از خرید

پس از دریافت مشاوره از کارشناسان فروش، استعلام قیمت می‌تواند گزینه ای دیگر جهت اطمینان از خریدتان باشد. برای دریافت این استعلام می‌توانید به مراکز معتبر در این ارتباط چون کارخانه‌ها و انبارهای مختلف مراجعه کنید. علاوه بر این، می‌توانید به صورت لحظه ای بهترین قیمت میلگرد استیل را در سایت‌ها و کانال‌های مختلف قیمت آهن آلات بررسی کنید.

۴. ارسال اطلاعات خرید به کارشناس فروش

تأییدیه سفارش کالا و آدرس دقیق محل تحویل باز از جمله اطلاعات ضروری است که باید به کارشناس فروش ارسال شود. علاوه بر این، پس از ارسال بار و تحویل آن به آدرس مورد نظر، لازم است تا وزن بار را مجدد موررد بررسی قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید از استاندارد بودن وزن کالای دریافتی اطمینان حاصل کنید.

قیمت میلگرد استیل         

با توجه به مقاومت بالای نوع استیل در برابر زنگ زدگی،کیفیت بالا و متفاوت بودن فرایند ساخت، قیمت میلگرد استیل در مقایسه با انواع دیگر آن بالاتر است. پارامترهای متنوعی در نوسان و تغییر قیمت این نوع میلگرد تأثیرگذار هستند. پارامترهایی میزان عرضه و تقاضا، تحریم‌ها، نوسانات بازار ارز و بازار بورس، نرخ جهانی فولاد و قراضه و هزینه حمل و نقل برخی از عوامل تأثیرگذار در قیمت این مقطع فولادی هستند. بنابراین، رصد قیمت روزانه میلگرد استیل برای پروژه‌های عظیم توسط خریداران عمده امری ضروری خواهد بود. 

جمع بندی

کاربرد میلگرد استیل به دلیل استحکام و انعطاف پذیر بالا و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی در صنایع مختلف مشاهده می‌شود. این نوع میلگرد به عنوان یک متریال ضروری در تجهیزات صنایع مختلف به شمار می‌آید. در این مقاله انواع میلگرد استیل و کاربرد آن در صنایع مختلف مورد بررسی قرار گرفت. اگر شما نیز از فعالان در حوزه صنعت هستید، برای خرید این مقطع فولادی پرکاربرد می‌توانید به فروشگاه آنلاین آهن باما مراجعه کنید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره محصول می‌توانید مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید. آهن باما مفتخر است تا ضمن ارائه باکیفیت ترین محصولات فولادی، قیمت فوق العاده رقابتی و تحویل سریع کالا را برای شما فراهم آورد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *