اخبار

تجارت ۳۹۰۰ میلیون دلاری ایران و ترکیه در ۹ماه اخیر

تجارت ۳۹۰۰ میلیون دلاری ایران و ترکیه در ۹ماه اخیر

اداره آمار ترکیه از تجارت ۳۹۰۰ میلیون دلاری این کشور با ایران در ۹ ماهه سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش آهن باما جدیدترین آمار منتشرشده ازسوی اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی افت ۲۰ درصدی داشته است.

ارزش تجارت ایران و ترکیه که در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۸۱ میلیون دلار بوده در مدت مشابه سال جاری به ۳ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار کاهش یافته است.

براساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ تغییر محسوسی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته و بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار شده است. ترکیه در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

اما واردات این کشور از ایران افت ۳۶ درصدی داشته و به ۱ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا سپتامبر سال میلادی گذشته ۲ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

افت قابل توجه واردات ترکیه از ایران تاحدزیادی مربوط به کاهش واردات گاز این کشور از ایران بوده است. آمارهای یورو استات نشان می‌دهد ایران در ماه‌های ژانویه تا اوت امسال ۳ میلیارد و ۸۱۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۸ درصدی داشته است.

رشد ۱۲ درصدی صادرات ترکیه به ایران در سپتامبر ۲۰۲۳

بر اساس این گزارش ترکیه در نهمین ماه سال جاری میلادی ۱۴۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد و ۲۷۷ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. صادرات ترکیه به ایران در این ماه ۴۱ درصد کاهش داشته اما واردات این کشور از ایران با رشد ۱۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شده است.

کد خبر/ ۴۰۴۱

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *