اخبار

۱۰۰ هزار تن شمش فولادی در معاملات بورس بی‌ مشتری ماند!

شمش فولادی در بازار بورس

هفته گذشته تحت تأثیر جو بازارهای جهانی در پی اعلام شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت فولاد صادراتی ایران افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و شمش فولادی صادراتی ایران، سقف قیمتی جدیدی را در سال جاری ثبت کرد. اما در همین هفته گذشته شاهد فرصت‌سوزی بزرگی در معاملات شمش فولادی در بورس کالا بودیم.

بی‌مشتری ماندن ۱۰۰ هزار تن شمش فولادی در معاملات بورس کالا در هفته گذشته، شکست و اشتباه بودن سیاست‌های تنظیم بازار فولاد در ماه‌های گذشته را نشان داد. به نقل از روزگار معدن، درست در هفته‌ای که قیمت شمش فولادی صادراتی ایران سقف جدیدی را در سال جاری تجربه کرد و تقاضا برای شمش صادراتی ایران خصوصاً در بازارهای آسیایی بالا رفت، حدود ۱۰۰ هزار تن شمش در بازار داخلی، با ۱۰ درصد پایین‌تر از نرخ صادراتی بی‌مشتری ماند!

تولید شمش فولادی

در حالی که هفته گذشته میانگین قیمت شمش صادراتی ایران ۴۱۷.۵ دلار به ازای هر تن بود، ۱۰۰ هزار تن شمشی که در عرضه‌های سه‌شنبه هفته پیش بورس کالا، بی‌مشتری ماند می‌توانست برای کشور ۴۱.۷ میلیون دلار درآمد ارزی به همراه داشته باشد. متأسفانه در ماه‌های گذشته، در حالی که شاهد تقاضاهای کاذب در بازار فولاد بودیم، صادرات فولاد به تنظیم بازار داخلی گره زده شد و در راستای عرضه‌های هرچه سنگین‌تر در بورس کالا، محدودیت‌های شدیدی به صادرات فولاد در میانه بحران کرونا و تحریم تحمیل شد. معاملات هفته گذشته شمش فولادی در بورس کالا نشان داد که بخش بزرگی از تقاضاهای پیشین در بازار داخلی سوداگرانه بوده و در واقع، ادعاهایی نظیر «عرضه قطره‌چکانی شمش در بورس کالا»، آدرس غلط دلالان برای تنظیم بازار فولاد و کاهش صادرات غیرنفتی کشور بوده است.

شمش فولادی در بازار بورس

سیدرسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان در این مورد عنوان کرده بود: متأسفانه افرادی در ماه‌های گذشته با ادعاهای غیرکارشناسی و فضاسازی، به بهانه تنظیم بازار داخلی بر طبل محدود کردن صادرات شمش فولادی کوبیدند، اما در دو هفته اخیر از عرضه بیش از ۲۷۹ هزار تن شمش فولادی تنها حدود ۷۱ هزار تن خریدار داشت و در واقع، در معاملات بورس کالا، شمش ۱۰ درصد پایین‌تر از نرخ صادراتی مشتری نداشت.

دبیر انجمن فولاد با اشاره به مشکل اصلی تنظیم بازار فولاد تأکید کرد: نتیجه عرضه شمش فولادی در دو هفته اخیر در بورس کالا نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از تقاضا در ماه‌های گذشته، تقاضای سوداگرانه و کاذب بوده است. در کل، حداکثر معادل ۳۵ درصدِ حجمِ شمشی که در بورس کالا به‌عنوان ماده اولیه خریداری شده، محصول نهایی در بورس کالا عرضه شده است.

تولید شمش فولادی

برای پیگیری آخرین قیمت آهن آلات، با “آهن باما” همراه باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *