اخبار

وزیر صنعت: فساد در صنعت خودرو و فولاد را رد نمی‌کنم

رزم حسینی وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از انحصاری بودن صنعت خودرو گفت: رقابتی کردن صنعت خودرو جزو برنامه‌های وزارت صمت است و فقط هم واردات مطرح نیست، بلکه شرکت‌های تولیدی دیگر در کنار دو خودروساز بزرگمان ایران خودرو و سایپا مطرح است. علیرضا رزم‌حسینی در برنامه تیتر امشب از عزم جدی وزارت صمت برای تقویت تولید، بورس کالا و حذف دلال‌ها خبر داد و گفت: ما دنبال کاهش بروکراسی نحس اداری، مبارزه با فساد، شفاف سازی و تقویت تولید و حذف دلال‌ها هستیم.

وی افزود: ریشه بسیاری از فساد‌ها در دو نرخی بودن ارز است و من فساد در خودروسازی و در عرضه فولاد و … را رد نمی‌کنم، اما با همکاری وزارت خانه‌های دیگر از جمله جهادکشاورزی با شفاف سازی و کنترل بیشتر به دنبال حذف دلال‌ها و فساد موجود در صنایع به خصوص صنعت خودرو هستیم .

صنعت خودروسازی

نقش سامانه جامع تجارت در صنعت خودرو

وزیر صمت با اشاره به راه اندازی سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه خیلی به شفافیت اقتصادی کشور کمک می‌کند و می‌تواند به کمتر شدن زمینه‌های فساد کمک کند، چون همه مراحل از ثبت سفارش کالا تا صدور مجوز‌های ۲۳ گانه در این سامانه انجام می‌شود و این سامانه به بانک‌های عامل و بانک مرکزی، کامل متصل است. امید است با اقدامات انجام گرفته دیگر حوادث اتفاق افتاده در سال ۹۶ در رابطه با ثبت سفارش های جعلی در واردات خودرو دیگر تکرار نخواهد شد.

وی با بیان این که در بخش واردات، سامانه تقریبا کامل است افزود: با عملیاتی شدن این سامانه و تکمیل اطلاعات لازم بسیاری از زمینه‌های فساد و تبعیض رفع خواهد شد و الان کالا از بدو ورود و دریافت کدشناسه و ترخیص تا انبار کامل قابل رهگیری است و این سامانه می‌تواند تجارت نو را در ایران فعال کند. وزیر صمت با اشاره به تاثیر مخرب جنگ اقتصادی و کرونا بر اقتصاد و کسب و کار‌ها در کشور گفت: سیاست وزارت صمت در عرضه و فراوانی کالاست، وقتی عرضه پاسخگوی تقاضا باشد قیمت‌ها کنترل می‌شود و ما از این به بعد فراوانی کالا خواهیم داشت.

صنعت فولاد

وی با اشاره به این که وزارت صمت آنچه می‌توانسته در نظارت‌ها انجام داده است افزود: تمرکز ستاد تنظیم بازار بر حوزه گرانفروشی و برخورد با گرانی‌های غیر متعارف است، اگر ملاحظه کنید در حوزه فولاد کاهش قیمت، در حوزه خودرو هم تا ۳۰ درصد کاهش قیمت داشتیم و با این سیاست فراوانی کالا و افزایش تولید، قیمت‌ خودرو کنترل و متعادل خواهد شد.

صنعت خودروسازی

قیمت دستوری نه، رقابت بله

رزم‌حسینی گفت: ما به هیچ وجه موافق دستوری بودن قیمت‌ها نیستیم بلکه موافق و مدافع شفافیت و تولید هستیم. آزاد سازی قیمت‌ها و تعیین قیمت توسط عرضه و تقاضا هم از برنامه‌های ما می باشد. وی همچنین با انتقاد از انحصاری بودن صنعت خودرو افزود: وزارت صمت دنبال تصدی گری نیست و رقابتی کردن صنعت خودرو جزو برنامه‌های وزارت صمت است و فقط هم واردات مطرح نیست، بلکه شرکت‌های تولیدی دیگر در کنار دو خودروساز بزرگمان مطرح است، و تا خودروسازی رقابتی نشود کیفیت نامطلوب خودروها، بهبود نخواهد یافت.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *